• Welkom op 'planet Rolex' en haar bewoners

De Rolex King Midas voorbestemd voor de King of Rock ‘N’ Roll
Door: admin

We zullen nooit weten of Gerald Genta de King of Rock ‘N’ Roll Elvis Presley in gedachten had toen hij voor Rolex de King Midas ontwierp. Vast staat wel dat de King Midas en Elvis voorbestemd voor elkaar lijken te zijn.
Op bovenstaande foto zien we Elvis Presley die net zijn Rolex King Midas (nr. 313) cadeau heeft gekregen van de organisatoren van “The Houston Livestock Show”. Een beloning om eer te betonen aan de King of Rock ‘N’ Roll na zes uitverkochte avonden op een rij in 1970.
Elvis Presley werd in zijn carrière steeds extravaganter en alle glitter en glamour sloeg ook over op twee van zijn grote liefhebberijen, horloges en auto’s. In 1958 was hij als Amerikaans soldaat gelegerd in Friedburg (D) en zijn dagelijks vervoer was een witte BMW 507. Onderweg werd hij belaagd door zijn vrouwelijke fans die liefdesverklaringen op de auto schreven met rode lippenstift; uiteindelijk besloot Elvis de auto rood te laten spuiten, waarschijnlijk om de berichten te verhullen. Om zijn pols droeg hij een staal/gouden Omega Constellation.

Elvis's 1957 BMW 507

Watches Of The King - Elvis Presley's Notable Timepieces

The Watch Collection of Elvis Presley - The Watch Doctor

Watches Of The King - Elvis Presley's Notable Timepieces

ELVIS' 44 DIAMOND, 18 KARAT WHITE GOLD WATCH UP FOR AUCTION

Elvis's 1973 Stutz Blackhawk

Getoonde horloges zijn een Hamilton Ventura uit zijn privécollectie die Elvis in 1961 droeg op de set van de film “Blue Hawaii” en zijn witgouden Omega van Tiffany & Co met een lunette voorzien van 44 briljant geslepen diamanten. De auto is een Stutz Blackhawk III uit 1973. De laatst gekende foto van Elvis is genomen terwijl hij reed in deze Stutz.

Het jaar was 1964 en Rolex zat middenin een periode van verandering die de positie van het merk voorgoed zou veranderen. Oprichter Hans Wilsdorf was altijd briljant in de marketing van het merk geweest maar nu begonnen Rolex horloges te verschijnen om de meest illustere en beroemde polsen ter wereld. Of het nu de Submariner, het James Bond horloge, of de Day-Date, de “Presidents’ Watch”, betrof, Rolex lag op ieders lippen en om de pols van een steeds groter wordend publiek.
Echter, in dat zelfde jaar, komt er een model op de markt waar bijna niemand het over heeft. En dat is exact wat Rolex wil met de King Midas ref. 9360, geproduceerd in een oplage van 1000 stuks en ieder gemaakt van een massieve baar goud. Een horloge dat nooit bedoeld was voor het grote publiek, maar voor een streng geselecteerde elite die het zwaarste en duurste gouden horloge in de wereld op waarde wisten te schatten. Een ontwerp van de toekomstige King van de horloge industrie, Gerald Genta.

Risultati immagini per rolex midas side

Risultati immagini per rolex midas clasp

Liggend op de zijkant van de asymmetrische kast, zien we in het ontwerp een verwijzing naar het Parthenon in Athene waarbij de band de grote kolommen nabootst. De kroon, uniek voor dit model, symboliseert de zon die meester is over de top van de Olympus waar de Griekse goden zich bevinden.
De keuze voor deze wonderlijke vorm is niet toevallig. Volgens de legende kreeg Midas, de mythische koning van Frygië , van Dionysius de gave om alles dat hij aanraakte met zijn linker hand om te zetten in goud. Vandaar de keuze om een horloge te ontwerpen om te dragen om de rechter pols, de kroon zit derhalve aan de linker kant, als een eerbetoon aan de mythe.
De kast van de King Midas had een maximale doorsnee van 27,5 mm en een dikte van 5 mm. Het gewicht bedroeg tussen de 150 en 200 gram (afhankelijk van de uitvoering). De dikte werd bepaald door het kaliber 650, 18 rubies, rhodium-plated, met handopwinding.

Vintage Rolex King Midas 9630 Gold #216/1000

Geen complicaties op dit model. Naast het logo en de uren en minuten wijzers, vinden we op de wijzerplaat alleen de Griekse inscriptie  “ΜΙΔAΣ” (“Midas”); het geheel wordt beschermd door een innovatief saffier glas.
De Rolex King Midas was een van de favoriete horloges van de King of Rock ‘N’ Roll, zie de doorleefde toestand van het horloge, en voor Rolex bestond er geen betere King dan Elvis Presley om met het model gezien te worden.

 

 

augustus 12th

11:06
Modellen

Rolex 5100 Texano, van Genta tot Texas
Door: admin

jewelry image

Een van de 750 exemplaren in geel goud

 

Rolex 5100 Beta-21

De hoekige lijnen van de 5100 vallen hier direct op

De Rolex 5100 Texano Beta 21 quartz werd geïntroduceerd op de horlogebeurs in Bazel in 1970 en het was de grootste klapper van de hele show. Rolex zou maar 1.000 exemplaren van de Texano maken en deze waren al pre-sold voordat Rolex ze überhaupt kon leveren. Productie en levering vond plaats in de periode 1970 – 1972. Alle kopers maakten deel uit van een exclusieve club en kregen van Rolex een uitnodiging voor een rondleiding door de fabriek.
De 5100 Texano was pas het tweede model in de geschiedenis van Rolex dat opeenvolgend genummerd was. De eerste keer was bij de originele Datejust in 1945 waarbij de eerste 100 exemplaren de nummers 1 – 100 kregen. Deze Datejust was alleen te koop in 18K goud met een 18K Jubilee band.

rolex quartz 18kt

Het unieke nummer van iedere 5100 Texano is te zien op de achterkant van de kast

Om tot de 5100 Texano te komen had Rolex twee essentiële zaken die het merk beroemd maken, moeten opgeven. In de eerste plaats het gebruik van een eigen kaliber (Beta 21 was ontwikkeld samen met andere horlogefabrikanten) en door de grootte van het Beta 21 kaliber paste het niet in de bestaande Oyster kasten; Rolex gaf aan dat dit horloge water resistant was en niet waterproof. Rolex trok zich al snel terug uit het Beta 21 project en ontwikkelde in vijf jaar tijd haar eigen kaliber, door velen beschouwd als het beste quartz uurwerk ooit gemaakt. Dit kaliber is van de introductie in 1977 tot 2001 in productie geweest.

De vormgeving van de 5100 Texano is uniek in de modellen geschiedenis van Rolex. De kast heeft een tonneau vorm met daarop een ronde wijzerplaat en lunette. De hoek waaronder het tonneau gedeelte ontworpen is, is een hele ongebruikelijke voor Rolex. Gecombineerd met het platte oppervlak van de kast, wijkt deze sterk af van de afgeronde Oyster modellen die daarnaast te koop waren. Ook uniek zijn de band met drie schakels die permanent vastzit aan de kast, en de verborgen vouwsluiting in de band.

 

Rolex – Reference: 5100 Texano Beta 21 gold limited edition

Rolex – Reference: 5100 Texano Beta 21 gold limited edition

Rolex 5100 Texano

Ontwerp van de kast, band en verborgen vouwsluiting zijn uniek voor de Rolex 5100 Texano

De 5100 Texano was de eerste Rolex die voorzien werd van synthetisch saffier kristal als glas. Dit verving uiteindelijk de lang in gebruik zijnde acryl versie waar makkelijk krassen in kwamen. Het horloge had ook een hacking (second stop) functie en een mechanisme om snel de datum in te kunnen stellen. Dit waren allemaal innovatief ontworpen functies die de 5100 Texano tilden naar een niveau van gebruiksvriendelijkheid die in die tijd ongekend was.

 

Gérald Genta Is the Man Behind the Nautilus and the Royal Oak ...

Gerald Genta is de man achter de PP Nautilus en de AP Royal Oak

Gerald Genta is verantwoordelijk geweest voor een aantal horloges die behoren tot de meest geliefde en meest gezochte modellen in de horlogewereld. De IWC Ingenieur, de Patek Philippe Nautilus en de Audemars Piguet Royal Oak zijn hier voorbeelden van. Minder bekend is dat Genta 1 horloge voor Rolex ontworpen heeft en dat is de Rolex 5100 Texano. Genta heeft gezegd dat hij het liefst de Datejust had willen ontwerpen omdat hij dat het perfecte horloge vond. Gezien de tijdlijn wordt het zeker mogelijk geacht dat het ontwerp van de Royal Oak beïnvloed is geweest door de Rolex 5100 Texano.

En de oorsprong van de naam Texano/The Texan? Er werd al snel beweerd dat je zo rijk moest zijn als een Texaanse oliebaron om de Rolex 5100 te kunnen betalen.

juni 18th

10:57
Modellen

Ferrari 250 GTO chassis 3451GT (startnummer 86) in de 1962 Targa Florio
Door: admin

The Targa Florio was an open road endurance automobile race held in the mountains of Sicily near Palermo. Founded in 1906, it was the oldest sports car racing event, part of the World Sportscar Championship between 1955 and 1973. While the first races consisted of a whole tour of the island, the track length in the race’s last decades was limited to the 72 kilometres (45 mi) of the Circuito Piccolo delle Madonie, which was lapped 11 times.

Chassis: 3451GT
The fifth 250 GTO built by Ferrari, chassis 3451GT was sold to Italian gentleman racer Pietro Ferraro. Together with Giorgio Scarlatti, he promptly drove his new acquisition to a class win in the Targa Florio. During the following years, it was only occasionally raced until it was acquired by Frenchman Guy Rivillon in October of 1965. He fielded the car with considerable success in local events until the summer of 1967. Following a lengthy spell in the collection of Jean-Claude Bajol, it was purchased by the current, Canadian owner in 1997. In 2012, it was repainted in its original configuration of Maroon with a white roof and certified by Ferrari.

Verslag van de race van chassis 3451GT op de site van CMC-Modelcars:

Shortly after its incipient racing appearances, the 250 GTO sent shockwaves through the motorsports scene. The car seemed to be at home on every kind of track and was able to deliver extraordinary performances whether on a race circuit or windy mountain road.

Such was the case at the 46th Targa Florio on May 6, 1962. The Italian driver-team Giorgio Scarletti and Pietro Ferraro joined the endurance race in their two-tone-finish 250 GTO with starting number 86. The race comprised 10 laps of the Circuito Piccolo delle Madonie that stretched 72 km long, so a distance of 720 km was to be covered in total. The circuit ran along public mountain roads in the Greater Palermo area, with its start and finish line set in the village Cerda. It had approximately 900 curves, thus demanding hours of highest concentration and driving skills from the pilots. Crowds, frequently dangerous roadsides, rock formations, trees and deep chasms added to the difficulties for drivers trying to race to victory on the tracks already bumpy and dusty enough. The racecars started off individually every 20 seconds, as a simultaneous start was impossible because of the narrow streets. Even overtaking from behind was extremely difficult. For an experienced driver, it was possible to complete a lap in less than 40 minutes, which corresponded to an average speed of about 100 km/h.

The GTO-team Scarlatti/Ferraro coped with the ordeal well by finishing the race for 7h: 22m: 8.100s and became the winner in the GT-class. It led them to an honorable 4th place in overall standing. This was one more indication that the Ferrari 250 GTO was going to be a serial winner with few rivals to pose a serious threat to its domination.

De volledige uitslag van de 1962 Targa Florio:

Uitslag Targa Florio 1962

Interview met Phil Hill over de 250 GTO:

Interview Phil Hill

Geschiedenis van de Targa Florio:

Geschiedenis Targa Florio

juni 4th

14:18
Ferrari

PANERAI LAB-ID™ LUMINOR 1950 CARBOTECH 3 DAYS – 49 MM
Door: admin

PANERAI LAB-ID™
LUMINOR 1950 CARBOTECH 3 DAYS – 49 MM

De Panerai LAB-ID maakt gebruik van vooruitstrevende technologie die nog niet eerder vertoond is in de wereld van ‘high quality’ horlogemakerij. Zowel het ontwerp als de techniek zijn revolutionair te noemen, beide gebruikmakend van de oneindige mogelijkheden van het materiaal Carbon.

Meest opvallende kenmerk van de LAB-ID is het kaliber P.3001/C, een handopwinder met 3 dagen gangreserve. Het semi-geskeleteerde uurwerk werkt volledig zonder additionele smering en het heeft slechts vier jewels. Het slimme gebruik van de unieke kenmerken van carbon hebben er toegeleid dat de platines, bruggen, veertonnen, het echappement en de anti-shock constructie bestaan uit zelf- en droogsmerende materialen en derhalve geen enkele vloeibare smering nodig hebben. Voor de bruggen en de platine is een laag frictie composiet gebruikt dat een Tantalum gebaseerd keramiek integreert; een nieuwe generatie composieten met een hoog percentage carbon dat zorgt voor minimale frictie van de tandwielassen waardoor jewels en hun bijbehorende smering overbodig worden. De noodzaak voor smering van het echappement is geëlimineerd door de hoofd componenten uit silicone te fabriceren en het radarwerk te voorzien van een DLC (Diamond Like Carbon) coating.
Het onderhoud van dit uurwerk komt hierdoor in een heel ander daglicht te staan, Panerai geeft een garantie af voor 50 jaar.

 

Het echappement uit silicone en DLC met het balanswiel met een diameter van 13,2mm (3Hz)

De wijzerplaat heeft de klassieke, door Panerai uitgevonden sandwich structuur waarbij in de openingen voor de uurindexen en de kleine secondewijzer blauwe Super-LumiNova is aangebracht voor maximale afleesbaarheid in het donker.
De wijzerplaat zelf is bijzonder. Voor het eerst is een coating van carbon nanotubes gebruikt voor een wijzerplaat. De optische kenmerken van deze speciale coating zijn speciaal ontwikkeld om licht te absorberen, reflectie tot een minimum te beperken en de wijzerplaat een uitgesproken diep zwarte kleur te geven. Omdat het niet mogelijk is om op een wijzerplaat met deze karakteristieken tekens aan te brengen, zijn deze rechtstreeks op het dubbel ontspiegelde glas aangebracht.

Van de Panerai LAB-ID zullen 50 exemplaren gemaakt worden en door het gebruik van carbotech voor de kasten zal ieder horloge zijn eigen unieke uiterlijk hebben.

Lees hier het volledige persbericht van de Panerai LAB-ID.

PR_PANERAI_PAM00700_LAB_ID

 

mei 30th

17:10
Horlogemerken

Glashuette Sixties Iconic Square Collection
Door: admin

De volledige Glashuette Sixties Iconic Square Collection

Glashuette Original uit Saksen in Duitsland introduceert een bijzondere collectie van vijf vierkante chronografen met opvallende wijzerplaten die gemaakt zijn door de eigen wijzerplatenmakers in Pforzheim. De prachtige kleuren en visuele effecten van de wijzerplaten zijn gebaseerd op iconische ontwerpelementen die voor het eerste te zien waren in de ‘Spezimatic’ modellen uit de 60er jaren. Van ieder horloge uit de Sixties Iconic Square Collection worden slechts 25 exemplaren gemaakt.

De Sixties Iconic Square met Forest en met Tangerine wijzerplaat

De wijzerplaten van de Sixties Iconic Square Collection zijn er in de kleuren Forest, Ocean, Graphite, Tangerine en Fire. Het creëren van deze kleuren gebeurd met methodes en gereedschappen uit de 60er jaren en het is een zeer complex en tijdrovend proces. De start is het geven van een galvanische basis coating aan de wijzerplaten, vervolgens worden laklagen met de hand aangebracht en het zo gevormde ‘canvas’ wordt in een laatste stap bedekt met een laag van zwarte lak met behulp van een speciaal verfpistool. Het eindresultaat is een wijzerplaat met een licht centrum dat eindigt in donkere randen aan de buitenkant; dit wordt het ‘dégradé efffect’ genoemd.

De Sixties Iconic Graphite

Bij vier van de vijf modellen worden de wijzerplaten afgewerkt met een ‘sunburst’ patroon dat het ‘dégradé’ effect nog verder versterkt. Bij het vijfde model, de Sixties Iconic Graphite, krijgt de blanke wijzerplaat voor het galvaniseren een inprenting die wordt aangebracht met een 60-tons pers. De wijzerplaat krijgt hierdoor een fijn ‘filigree’ patroon van een ‘guilloche’ stempel.

De kast meet 41,35 x 41,35mm met een dikte van 12,6mm. Waterdichtheid tot 3 bar (30m). Het manufactuur uurwerk kaliber 39-34 is een automatische chronograaf met twee subdials voor de secondes en een 30 minuten teller. Het tikgetal bedraagt 28.800 v/u (4 Hz) en de gangreserve is 40 uur (+/- 5%). Het uurwerk is schitterend afgewerkt en heeft een zwanenhals fijnregulering. De geskeletteerde rotor heeft een oscillerend gewicht van 21 krt goud.

Lees hier alle TECHNISCHE DATA.

Technical_Data_Sheet_-_Sixties_Iconic_Square_Collection

Lees hier het PERSBERICHT.

Press release Glashuette Sixties Iconic Square Collection

Jaap Bakker

 

 

mei 4th

13:48
Horlogemerken

Tag Heuer Autavia 2017 ‘Jochen Rindt’
Door: admin

De Autavia, de iconische Tag Heuer chronograaf uit de jaren 60 en 70, vindt in 2017 zijn wedergeboorte. Autavia, een samentrekking van AUTomobile en AVIAtion, is de naam van de eerste dashboardklok voor raceauto’s en vliegtuigen die Heuer in 1933 ontwikkelde. In 1962 kwam de Autavia als chronograaf polshorloge met draaiende bezel op de markt, een ontwerp van Jack Heuer.

In 2016 organiseerde Tag Heuer de online ‘Autavia Cup’, waarbij horlogeliefhebbers konden aangeven welke van de 16 modellen uit het verleden opnieuw uitgebracht moest worden. De uiteindelijke winnaar werd de Autavia Ref. 2446 Mark 3, ook wel genaamd de ‘Rindt’ omdat F1 coureur Jochen Rindt deze veelvuldig om zijn pols had.
De 2017 versie van de ‘Rindt’ is iets groter dan het origineel, 42 vs 39mm, en de kast is waterdicht tot 100m (10 bar). Het kloppende hart wordt gevormd door het manufactuur kaliber Heuer-02 met een frequentie van 4 Hz (28.800 v/h) en een gangreserve van 80 uur. De aluminium bezel omgeeft een zwarte wijzerplaat met drie witte subdials die zijn afgewerkt met een patroon van concentrische ringen (‘snailed finishing’). Verwijzingen naar het verleden zijn onder meer de ‘Mushroom’ vormige knoppen voor de chronograaf en de gekartelde kroon.

De oer Autavia werd in de jaren 60 en 70 gedragen door F1 coureurs als Jo Siffert, Mario Andretti, Jochen Rindt, Derek Bell, Clay Regazzoni, Gilles Villeneuve, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Graham Hill, Mario Andretti, Björn Waldegård en zelfs  Steve McQueen droeg het model. In die jaren was de F1 veel gevaarlijker dan nu en er liepen in de pitsstraat veel meer uitgesproken karakters rond dan anno 2017. De heroïek van het racen was onlosmakelijk verbonden met alcohol, tabak en vrouwen. Het karakter van de 2017 versie van de Autavia is gevormd in bovenstaande periode wat het draagplezier alleen maar zal vergroten.

Autavia 2446 ‘Rindt’

Jo Siffert

Clay Regazzoni

Mario Andretti

Autavia 73663
Gilles Villeneuve

Lees hier het volledige PERSBERICHT.

TAG Heuer Autavia 2017 ENG

Jaap Bakker

 

april 14th

13:32
Horlogemerken

Zenith Defy El Primero 21
Door: admin

De nieuwe Zenith Defy El Primero 21 is de ultieme doorontwikkeling van het wereldberoemde El Primero uurwerk dat in 1969 geïntroduceerd werd. Deze laatste had een tikgetal van 5 Hz (36.000 bph), ongewoon hoog in die tijd, waardoor de chronograaf de secondes tot op een 10de accuraat kon weergeven. De Defy El Primero 21 kan dit tot op een 100ste waarbij de centrale secondewijzer per seconde een keer rondgaat. Het vereiste tikgetal van 50 Hz (360.000 bph) wordt bereikt door een Zenith manufactuur uurwerk dat t.o.v. de versie uit 1969 minder onderdelen heeft (203 versus 278) en een kleinere diameter en dikte heeft.

Om te voorkomen dat de chronograaf die tien maal meer energie verbruikt dan de originele versie, kan interfereren met de nauwkeurigheid van het uurwerk hebben beide hun eigen ‘versnellingsbak’. Dit betekent dat beide systemen hun eigen transmissie en escapement hebben en er is geen koppeling tussen uurwerk en chronograaf.

Voor de balansveer is een nieuw, gepatenteerd materiaal, Carbon-Matrix Carbon Nanotube, gebruikt dat ongevoelig is voor wisselingen in temperatuur en anti-magnetisch is ver boven de standaard van 15.000 Gauss.

De kast van titanium of  Ceramicised aluminium is waterdicht tot 10 bar (100m). Het automatische uurwerk heeft een COSC certificatie en een gangreserve van 50 uur.

Lees hier het volledige PERSBERICHT.

Defy El Primero 21ENG

Jaap Bakker

april 7th

13:30
Horlogemerken

Zenith Pilot Type 20 Extra Special 40 mm
Door: admin

De afgelopen jaren heeft Zenith zich duidelijk gestort op pilotenhorloges terwijl het merk primair bekend is van de El Primero chronograaf. Het El Primero uurwerk werd in 1969 geïntroduceerd met als grootste bijzonderheid het tikgetal van 5 Hz (36.000 bph).
Opvallend is de, zeker voor een pilotenhorloge, bescheiden diameter van 40mm; Zenith spreekt dan ook van een unisex horloge. De kast is van staal met een doorleefde uitstraling, de kroon kenmerkend voor dit type horloge  en de band is van nubuck leer. De wijzerplaat, in vier kleuren (leisteen grijs, khaki, blauw en bordeauxrood) te krijgen, heeft een marmeren uitstraling.
Het kloppend hart van de Pilot Type 20 wordt gevormd door het automatische Zenith manufactuur uurwerk 679 met een tikgetal van 4 Hz (28.800 bph) en een gangreserve van 50 uur. Het horloge is voorzien van gewelfd saffier glas en is waterdicht tot 10 bar (100m).

Lees hier het volledige PERSBERICHT.

Pilot Extra Special 40 mm_ENG

Jaap Bakker

 

april 7th

12:49
Horlogemerken

Vacheron Constantin Malte Tourbillon
Door: admin

Malte Tourbillon
30130/000R-B289

De Malte maakt sinds 1912 deel uit van de collectie van het uit 1755 stammende horlogehuis Vacheron Constantin. In 2012 is de tonneau vorm van de kast opnieuw ontworpen om te blijven passen in het huidige tijdsbeeld.
Meest opvallende aan de nu uitgebrachte Malte Tourbillon is de leisteen kleurige wijzerplaat met elf baton vormige uur indexen en een Romeins cijfer in rosé goud. De uren en minuten wijzers staan net boven het midden wat, in combinatie met het lage tikgetal van 18.000 bph, een goed zicht geeft op de tourbillon met de secondewijzer. Het hand-opwindbare uurwerk bestaat uit 169 onderdelen en heeft een gangreserve van 45 uur. De Malte tourbillon is de enige tonneau vormige tourbillon met het certificaat  Poinçon de Genève.

Lees hier het volledige PERSBERICHT.

Vacheron-Constantin-PR-Malte-Tourbillon-Small-Model-EN-1 4 2017

Jaap Bakker

april 6th

15:54
Horlogemerken

Pellikaan Timing op de Dutch Design Week 2016 in Eindhoven
Door: admin

Pellikaan timing BV
Wittevrouwensingel 53
3572CA Utrecht
The Netherlands
www.pellikaantiming.nl

PERSBERICHT

Pellikaan Timing ontwerpt meer dan een horloge
Eerste Nederlandse horlogemerk op de Dutch Design Week

Utrecht, 28 september 2016 – Het Utrechtse Pellikaan Timing is dit jaar, als eerste Nederlandse horlogemerk ooit, aanwezig op de Dutch Design Week in Eindhoven. De erkenning van haar uniek ontworpen horloges wordt optimaal bevestigd door de uitnodiging voor de DDW. De DDW, in 1998 gestart als Dag van het Ontwerp, bestaat sinds 2005 en is een begrip in binnen- en buitenland. Het is een broedplaats voor vruchtbare contacten tussen de 2500 ontwerpers en de 275.000 bezoekers.

Pellikaan Timing is opgericht door Hubert Pellikaan. Van origine is Hubert Pellikaan farmaceut met meer dan tien patenten op zijn naam op het gebied van geneesmiddelen en mechanical engineering. Naast farmaceut is hij ook een zeer groot horloge-liefhebber en altijd op zoek naar unieke horloges en uurwerken. Begin 2008 besloot hij zijn eigen horloges te gaan ontwerpen omdat hij bij veel horloges iets miste. Dat ging voornamelijk om een goede afleesbaarheid in het ontwerp, gedegen en betrouwbare techniek en bruikbaarheid van het horloge. Met zijn Pellikaan horloges combineert Hubert Pellikaan deze kernwaardes. Anno 2016 bestaat de collectie uit 10 verschillende horloge-ontwerpen. Het nieuwste model, de Flying Dutchman Skeleton, heeft een skelet uurwerk waarbij deels door het horloge heen gekeken kan worden. Alle horloges zijn Dutch Made wat subtiel zichtbaar is op de wijzerplaat.

Cabinets of Curiosity

Pellikaan Timing zal onder de vlag van het collectief Cabinets of Curiosity aanwezig zijn op de DDW; de expositie vindt plaats op de begane grond van het Microlab (Strijp-S).
Cabinets of Curiosity bestaat uit 11 ontwerpers die unieke dingen maken aan de hand van een eerste schets met pen of krijt. Deze komen tot leven door een combinatie van technologie en handwerk en, hoewel vaak industrieel bruikbaar, blijft de productie beperkt tot kleine aantallen. Cabinets of Curiosity heeft een blog met duizenden bezoekers per maand. De werkwijze van Pellikaan Timing sluit naadloos aan bij deze van het bovengenoemde collectief.
De Dutch Design Week vindt plaats van 22 t/m 30 oktober 2016 in Eindhoven.

Links:
Pellikaan Timing
Dutch Design Week
Cabinets of Curiosity

Noot voor de redactie

Indien u vragen heeft, beeldmateriaal wenst te hebben of interesse hebt in een interview
kunt u op de volgende manier contact opnemen met Pellikaan Timing:
Hubert Pellikaan
M +31(0)62 477 65 84
E hubert@pellikaantiming.nl

Afbeeldingen van een aantal horloges waarmee Pellikaan Timing op de DDW 2016 zal staan:

20160623_110606
Flying Dutchman Skeleton detail gebalanceerd anker
Flying Dutchman Skeleton uurwerk witte wijzers
CST-back site 10 2016
Flying-Dutchman-II-Sport-Handopwinder-Pellikaan-Timing site 10 2016
Flying-Dutchman-II-Zwart-Pellikaan-Timing-Technisch site 10 2016
Foto site 10 2016
19115
Front and back site 10 2016
Hendrik-Lorentz-Pellikaan-Timing-Technisch
Hendrik-Lorentz-Pellikaan-Timing-slider site 10 2016

Jaap Bakker

oktober 6th

14:47
Horlogemerken