• Welkom op 'planet Rolex' en haar bewoners

Ferrari 250 GTO chassis 3451GT (startnummer 86) in de 1962 Targa Florio
Door: admin

The Targa Florio was an open road endurance automobile race held in the mountains of Sicily near Palermo. Founded in 1906, it was the oldest sports car racing event, part of the World Sportscar Championship between 1955 and 1973. While the first races consisted of a whole tour of the island, the track length in the race’s last decades was limited to the 72 kilometres (45 mi) of the Circuito Piccolo delle Madonie, which was lapped 11 times.

Chassis: 3451GT
The fifth 250 GTO built by Ferrari, chassis 3451GT was sold to Italian gentleman racer Pietro Ferraro. Together with Giorgio Scarlatti, he promptly drove his new acquisition to a class win in the Targa Florio. During the following years, it was only occasionally raced until it was acquired by Frenchman Guy Rivillon in October of 1965. He fielded the car with considerable success in local events until the summer of 1967. Following a lengthy spell in the collection of Jean-Claude Bajol, it was purchased by the current, Canadian owner in 1997. In 2012, it was repainted in its original configuration of Maroon with a white roof and certified by Ferrari.

Verslag van de race van chassis 3451GT op de site van CMC-Modelcars:

Shortly after its incipient racing appearances, the 250 GTO sent shockwaves through the motorsports scene. The car seemed to be at home on every kind of track and was able to deliver extraordinary performances whether on a race circuit or windy mountain road.

Such was the case at the 46th Targa Florio on May 6, 1962. The Italian driver-team Giorgio Scarletti and Pietro Ferraro joined the endurance race in their two-tone-finish 250 GTO with starting number 86. The race comprised 10 laps of the Circuito Piccolo delle Madonie that stretched 72 km long, so a distance of 720 km was to be covered in total. The circuit ran along public mountain roads in the Greater Palermo area, with its start and finish line set in the village Cerda. It had approximately 900 curves, thus demanding hours of highest concentration and driving skills from the pilots. Crowds, frequently dangerous roadsides, rock formations, trees and deep chasms added to the difficulties for drivers trying to race to victory on the tracks already bumpy and dusty enough. The racecars started off individually every 20 seconds, as a simultaneous start was impossible because of the narrow streets. Even overtaking from behind was extremely difficult. For an experienced driver, it was possible to complete a lap in less than 40 minutes, which corresponded to an average speed of about 100 km/h.

The GTO-team Scarlatti/Ferraro coped with the ordeal well by finishing the race for 7h: 22m: 8.100s and became the winner in the GT-class. It led them to an honorable 4th place in overall standing. This was one more indication that the Ferrari 250 GTO was going to be a serial winner with few rivals to pose a serious threat to its domination.

De volledige uitslag van de 1962 Targa Florio:

Uitslag Targa Florio 1962

Interview met Phil Hill over de 250 GTO:

Interview Phil Hill

Geschiedenis van de Targa Florio:

Geschiedenis Targa Florio

juni 4th

14:18
Ferrari

PANERAI LAB-ID™ LUMINOR 1950 CARBOTECH 3 DAYS – 49 MM
Door: admin

PANERAI LAB-ID™
LUMINOR 1950 CARBOTECH 3 DAYS – 49 MM

De Panerai LAB-ID maakt gebruik van vooruitstrevende technologie die nog niet eerder vertoond is in de wereld van ‘high quality’ horlogemakerij. Zowel het ontwerp als de techniek zijn revolutionair te noemen, beide gebruikmakend van de oneindige mogelijkheden van het materiaal Carbon.

Meest opvallende kenmerk van de LAB-ID is het kaliber P.3001/C, een handopwinder met 3 dagen gangreserve. Het semi-geskeleteerde uurwerk werkt volledig zonder additionele smering en het heeft slechts vier jewels. Het slimme gebruik van de unieke kenmerken van carbon hebben er toegeleid dat de platines, bruggen, veertonnen, het echappement en de anti-shock constructie bestaan uit zelf- en droogsmerende materialen en derhalve geen enkele vloeibare smering nodig hebben. Voor de bruggen en de platine is een laag frictie composiet gebruikt dat een Tantalum gebaseerd keramiek integreert; een nieuwe generatie composieten met een hoog percentage carbon dat zorgt voor minimale frictie van de tandwielassen waardoor jewels en hun bijbehorende smering overbodig worden. De noodzaak voor smering van het echappement is geëlimineerd door de hoofd componenten uit silicone te fabriceren en het radarwerk te voorzien van een DLC (Diamond Like Carbon) coating.
Het onderhoud van dit uurwerk komt hierdoor in een heel ander daglicht te staan, Panerai geeft een garantie af voor 50 jaar.

 

Het echappement uit silicone en DLC met het balanswiel met een diameter van 13,2mm (3Hz)

De wijzerplaat heeft de klassieke, door Panerai uitgevonden sandwich structuur waarbij in de openingen voor de uurindexen en de kleine secondewijzer blauwe Super-LumiNova is aangebracht voor maximale afleesbaarheid in het donker.
De wijzerplaat zelf is bijzonder. Voor het eerst is een coating van carbon nanotubes gebruikt voor een wijzerplaat. De optische kenmerken van deze speciale coating zijn speciaal ontwikkeld om licht te absorberen, reflectie tot een minimum te beperken en de wijzerplaat een uitgesproken diep zwarte kleur te geven. Omdat het niet mogelijk is om op een wijzerplaat met deze karakteristieken tekens aan te brengen, zijn deze rechtstreeks op het dubbel ontspiegelde glas aangebracht.

Van de Panerai LAB-ID zullen 50 exemplaren gemaakt worden en door het gebruik van carbotech voor de kasten zal ieder horloge zijn eigen unieke uiterlijk hebben.

Lees hier het volledige persbericht van de Panerai LAB-ID.

PR_PANERAI_PAM00700_LAB_ID

 

mei 30th

17:10
Horlogemerken

Glashuette Sixties Iconic Square Collection
Door: admin

De volledige Glashuette Sixties Iconic Square Collection

Glashuette Original uit Saksen in Duitsland introduceert een bijzondere collectie van vijf vierkante chronografen met opvallende wijzerplaten die gemaakt zijn door de eigen wijzerplatenmakers in Pforzheim. De prachtige kleuren en visuele effecten van de wijzerplaten zijn gebaseerd op iconische ontwerpelementen die voor het eerste te zien waren in de ‘Spezimatic’ modellen uit de 60er jaren. Van ieder horloge uit de Sixties Iconic Square Collection worden slechts 25 exemplaren gemaakt.

De Sixties Iconic Square met Forest en met Tangerine wijzerplaat

De wijzerplaten van de Sixties Iconic Square Collection zijn er in de kleuren Forest, Ocean, Graphite, Tangerine en Fire. Het creëren van deze kleuren gebeurd met methodes en gereedschappen uit de 60er jaren en het is een zeer complex en tijdrovend proces. De start is het geven van een galvanische basis coating aan de wijzerplaten, vervolgens worden laklagen met de hand aangebracht en het zo gevormde ‘canvas’ wordt in een laatste stap bedekt met een laag van zwarte lak met behulp van een speciaal verfpistool. Het eindresultaat is een wijzerplaat met een licht centrum dat eindigt in donkere randen aan de buitenkant; dit wordt het ‘dégradé efffect’ genoemd.

De Sixties Iconic Graphite

Bij vier van de vijf modellen worden de wijzerplaten afgewerkt met een ‘sunburst’ patroon dat het ‘dégradé’ effect nog verder versterkt. Bij het vijfde model, de Sixties Iconic Graphite, krijgt de blanke wijzerplaat voor het galvaniseren een inprenting die wordt aangebracht met een 60-tons pers. De wijzerplaat krijgt hierdoor een fijn ‘filigree’ patroon van een ‘guilloche’ stempel.

De kast meet 41,35 x 41,35mm met een dikte van 12,6mm. Waterdichtheid tot 3 bar (30m). Het manufactuur uurwerk kaliber 39-34 is een automatische chronograaf met twee subdials voor de secondes en een 30 minuten teller. Het tikgetal bedraagt 28.800 v/u (4 Hz) en de gangreserve is 40 uur (+/- 5%). Het uurwerk is schitterend afgewerkt en heeft een zwanenhals fijnregulering. De geskeletteerde rotor heeft een oscillerend gewicht van 21 krt goud.

Lees hier alle TECHNISCHE DATA.

Technical_Data_Sheet_-_Sixties_Iconic_Square_Collection

Lees hier het PERSBERICHT.

Press release Glashuette Sixties Iconic Square Collection

Jaap Bakker

 

 

mei 4th

13:48
Horlogemerken

Tag Heuer Autavia 2017 ‘Jochen Rindt’
Door: admin

De Autavia, de iconische Tag Heuer chronograaf uit de jaren 60 en 70, vindt in 2017 zijn wedergeboorte. Autavia, een samentrekking van AUTomobile en AVIAtion, is de naam van de eerste dashboardklok voor raceauto’s en vliegtuigen die Heuer in 1933 ontwikkelde. In 1962 kwam de Autavia als chronograaf polshorloge met draaiende bezel op de markt, een ontwerp van Jack Heuer.

In 2016 organiseerde Tag Heuer de online ‘Autavia Cup’, waarbij horlogeliefhebbers konden aangeven welke van de 16 modellen uit het verleden opnieuw uitgebracht moest worden. De uiteindelijke winnaar werd de Autavia Ref. 2446 Mark 3, ook wel genaamd de ‘Rindt’ omdat F1 coureur Jochen Rindt deze veelvuldig om zijn pols had.
De 2017 versie van de ‘Rindt’ is iets groter dan het origineel, 42 vs 39mm, en de kast is waterdicht tot 100m (10 bar). Het kloppende hart wordt gevormd door het manufactuur kaliber Heuer-02 met een frequentie van 4 Hz (28.800 v/h) en een gangreserve van 80 uur. De aluminium bezel omgeeft een zwarte wijzerplaat met drie witte subdials die zijn afgewerkt met een patroon van concentrische ringen (‘snailed finishing’). Verwijzingen naar het verleden zijn onder meer de ‘Mushroom’ vormige knoppen voor de chronograaf en de gekartelde kroon.

De oer Autavia werd in de jaren 60 en 70 gedragen door F1 coureurs als Jo Siffert, Mario Andretti, Jochen Rindt, Derek Bell, Clay Regazzoni, Gilles Villeneuve, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Graham Hill, Mario Andretti, Björn Waldegård en zelfs  Steve McQueen droeg het model. In die jaren was de F1 veel gevaarlijker dan nu en er liepen in de pitsstraat veel meer uitgesproken karakters rond dan anno 2017. De heroïek van het racen was onlosmakelijk verbonden met alcohol, tabak en vrouwen. Het karakter van de 2017 versie van de Autavia is gevormd in bovenstaande periode wat het draagplezier alleen maar zal vergroten.

Autavia 2446 ‘Rindt’

Jo Siffert

Clay Regazzoni

Mario Andretti

Autavia 73663
Gilles Villeneuve

Lees hier het volledige PERSBERICHT.

TAG Heuer Autavia 2017 ENG

Jaap Bakker

 

april 14th

13:32
Horlogemerken

Zenith Defy El Primero 21
Door: admin

De nieuwe Zenith Defy El Primero 21 is de ultieme doorontwikkeling van het wereldberoemde El Primero uurwerk dat in 1969 geïntroduceerd werd. Deze laatste had een tikgetal van 5 Hz (36.000 bph), ongewoon hoog in die tijd, waardoor de chronograaf de secondes tot op een 10de accuraat kon weergeven. De Defy El Primero 21 kan dit tot op een 100ste waarbij de centrale secondewijzer per seconde een keer rondgaat. Het vereiste tikgetal van 50 Hz (360.000 bph) wordt bereikt door een Zenith manufactuur uurwerk dat t.o.v. de versie uit 1969 minder onderdelen heeft (203 versus 278) en een kleinere diameter en dikte heeft.

Om te voorkomen dat de chronograaf die tien maal meer energie verbruikt dan de originele versie, kan interfereren met de nauwkeurigheid van het uurwerk hebben beide hun eigen ‘versnellingsbak’. Dit betekent dat beide systemen hun eigen transmissie en escapement hebben en er is geen koppeling tussen uurwerk en chronograaf.

Voor de balansveer is een nieuw, gepatenteerd materiaal, Carbon-Matrix Carbon Nanotube, gebruikt dat ongevoelig is voor wisselingen in temperatuur en anti-magnetisch is ver boven de standaard van 15.000 Gauss.

De kast van titanium of  Ceramicised aluminium is waterdicht tot 10 bar (100m). Het automatische uurwerk heeft een COSC certificatie en een gangreserve van 50 uur.

Lees hier het volledige PERSBERICHT.

Defy El Primero 21ENG

Jaap Bakker

april 7th

13:30
Horlogemerken

Zenith Pilot Type 20 Extra Special 40 mm
Door: admin

De afgelopen jaren heeft Zenith zich duidelijk gestort op pilotenhorloges terwijl het merk primair bekend is van de El Primero chronograaf. Het El Primero uurwerk werd in 1969 geïntroduceerd met als grootste bijzonderheid het tikgetal van 5 Hz (36.000 bph).
Opvallend is de, zeker voor een pilotenhorloge, bescheiden diameter van 40mm; Zenith spreekt dan ook van een unisex horloge. De kast is van staal met een doorleefde uitstraling, de kroon kenmerkend voor dit type horloge  en de band is van nubuck leer. De wijzerplaat, in vier kleuren (leisteen grijs, khaki, blauw en bordeauxrood) te krijgen, heeft een marmeren uitstraling.
Het kloppend hart van de Pilot Type 20 wordt gevormd door het automatische Zenith manufactuur uurwerk 679 met een tikgetal van 4 Hz (28.800 bph) en een gangreserve van 50 uur. Het horloge is voorzien van gewelfd saffier glas en is waterdicht tot 10 bar (100m).

Lees hier het volledige PERSBERICHT.

Pilot Extra Special 40 mm_ENG

Jaap Bakker

 

april 7th

12:49
Horlogemerken

Vacheron Constantin Malte Tourbillon
Door: admin

Malte Tourbillon
30130/000R-B289

De Malte maakt sinds 1912 deel uit van de collectie van het uit 1755 stammende horlogehuis Vacheron Constantin. In 2012 is de tonneau vorm van de kast opnieuw ontworpen om te blijven passen in het huidige tijdsbeeld.
Meest opvallende aan de nu uitgebrachte Malte Tourbillon is de leisteen kleurige wijzerplaat met elf baton vormige uur indexen en een Romeins cijfer in rosé goud. De uren en minuten wijzers staan net boven het midden wat, in combinatie met het lage tikgetal van 18.000 bph, een goed zicht geeft op de tourbillon met de secondewijzer. Het hand-opwindbare uurwerk bestaat uit 169 onderdelen en heeft een gangreserve van 45 uur. De Malte tourbillon is de enige tonneau vormige tourbillon met het certificaat  Poinçon de Genève.

Lees hier het volledige PERSBERICHT.

Vacheron-Constantin-PR-Malte-Tourbillon-Small-Model-EN-1 4 2017

Jaap Bakker

april 6th

15:54
Horlogemerken

Pellikaan Timing op de Dutch Design Week 2016 in Eindhoven
Door: admin

Pellikaan timing BV
Wittevrouwensingel 53
3572CA Utrecht
The Netherlands
www.pellikaantiming.nl

PERSBERICHT

Pellikaan Timing ontwerpt meer dan een horloge
Eerste Nederlandse horlogemerk op de Dutch Design Week

Utrecht, 28 september 2016 – Het Utrechtse Pellikaan Timing is dit jaar, als eerste Nederlandse horlogemerk ooit, aanwezig op de Dutch Design Week in Eindhoven. De erkenning van haar uniek ontworpen horloges wordt optimaal bevestigd door de uitnodiging voor de DDW. De DDW, in 1998 gestart als Dag van het Ontwerp, bestaat sinds 2005 en is een begrip in binnen- en buitenland. Het is een broedplaats voor vruchtbare contacten tussen de 2500 ontwerpers en de 275.000 bezoekers.

Pellikaan Timing is opgericht door Hubert Pellikaan. Van origine is Hubert Pellikaan farmaceut met meer dan tien patenten op zijn naam op het gebied van geneesmiddelen en mechanical engineering. Naast farmaceut is hij ook een zeer groot horloge-liefhebber en altijd op zoek naar unieke horloges en uurwerken. Begin 2008 besloot hij zijn eigen horloges te gaan ontwerpen omdat hij bij veel horloges iets miste. Dat ging voornamelijk om een goede afleesbaarheid in het ontwerp, gedegen en betrouwbare techniek en bruikbaarheid van het horloge. Met zijn Pellikaan horloges combineert Hubert Pellikaan deze kernwaardes. Anno 2016 bestaat de collectie uit 10 verschillende horloge-ontwerpen. Het nieuwste model, de Flying Dutchman Skeleton, heeft een skelet uurwerk waarbij deels door het horloge heen gekeken kan worden. Alle horloges zijn Dutch Made wat subtiel zichtbaar is op de wijzerplaat.

Cabinets of Curiosity

Pellikaan Timing zal onder de vlag van het collectief Cabinets of Curiosity aanwezig zijn op de DDW; de expositie vindt plaats op de begane grond van het Microlab (Strijp-S).
Cabinets of Curiosity bestaat uit 11 ontwerpers die unieke dingen maken aan de hand van een eerste schets met pen of krijt. Deze komen tot leven door een combinatie van technologie en handwerk en, hoewel vaak industrieel bruikbaar, blijft de productie beperkt tot kleine aantallen. Cabinets of Curiosity heeft een blog met duizenden bezoekers per maand. De werkwijze van Pellikaan Timing sluit naadloos aan bij deze van het bovengenoemde collectief.
De Dutch Design Week vindt plaats van 22 t/m 30 oktober 2016 in Eindhoven.

Links:
Pellikaan Timing
Dutch Design Week
Cabinets of Curiosity

Noot voor de redactie

Indien u vragen heeft, beeldmateriaal wenst te hebben of interesse hebt in een interview
kunt u op de volgende manier contact opnemen met Pellikaan Timing:
Hubert Pellikaan
M +31(0)62 477 65 84
E hubert@pellikaantiming.nl

Afbeeldingen van een aantal horloges waarmee Pellikaan Timing op de DDW 2016 zal staan:

20160623_110606
Flying Dutchman Skeleton detail gebalanceerd anker
Flying Dutchman Skeleton uurwerk witte wijzers
CST-back site 10 2016
Flying-Dutchman-II-Sport-Handopwinder-Pellikaan-Timing site 10 2016
Flying-Dutchman-II-Zwart-Pellikaan-Timing-Technisch site 10 2016
Foto site 10 2016
19115
Front and back site 10 2016
Hendrik-Lorentz-Pellikaan-Timing-Technisch
Hendrik-Lorentz-Pellikaan-Timing-slider site 10 2016

Jaap Bakker

oktober 6th

14:47
Horlogemerken

De Flying Dutchman Skeleton van Pellikaan Timing: minder is meer
Door: admin

Pellikaan Timing is een horloge fabrikant uit Utrecht. In 2009 van start gegaan door Hubert Pellikaan die van huis uit farmaceut is. Indertijd kon Hubert zijn ‘droom horloge’ niet vinden en toen besloot hij om zijn eigen horloge te gaan bouwen; een duidelijke aanleg voor techniek was hierbij een welkome bijkomstigheid.
Het is allemaal begonnen met de Flying Dutchman, een robust stalen horloge met een degelijk Zwitsers uurwerk en een eigen ontwerp van wijzerplaat en kast. Leuk detail is dat Hubert dit horloge in 2008 alleen voor zichzelf gebouwd had maar door vele positieve reacties ontstond in 2009 Pellikaan Timing als merk.

Flying-Dutchman-II-Sport-Handopwinder-Pellikaan-Timing
Flying Dutchman II Sport

Flying-Dutchman-Automatisch-Pellikaan-Timing
Flying Dutchman II zwart

Horloges met een geskeletteerd uurwerk nemen een aparte plaats in in het scala van complicaties dat men kan vinden in een uurwerk. De chronograaf zorgt er voor dat er tijdmetingen gedaan kunnen worden, de tourbillon heft de invloed van de zwaartekracht op het echappement op en de eeuwige kalender geeft dagen, maanden, maanstanden etc. exact aan tot het jaar 2100, daarbij zelfs rekening houdend met schrikkeljaren.

20160627_151641
Stuckx ‘Bull’ Chronograph

Jaeger-LeCoultre Master Grande Tradition Gyrotourbillon 3 Jubilee Platinum
Jaeger-LeCoultre Master Grande Tradition Gyrotourbillon 3 Jubilee Platinum

A.Lange & Soehne Lange 1 Tourbillon Perpetual Calender Handwerkskunst Platinum
A.Lange & Soehne Lange 1 Tourbillon Perpetual Calender Handwerkskunst Platinum

In tegenstelling tot bovengenoemde toevoegingen aan het uurwerk, is skeletteren juist de kunst van het weglaten. Een extreem voorbeeld hiervan is de Corum Golden Bridge met een smal, langwerpig uurwerk tussen 12 en 6 uur:

Corum Golden Bridge

Met een sportief, robuust horloge, de Flying Dutchman, een gedistingeerd model, de Lorentz en een titanium duiker, de Diving Dutchman-1, reeds in de collectie, kan Pellikaan Timing nu met vreugde en trots melden dat in augustus 2016 de Flying Dutchman Skeleton op de markt zal verschijnen.
De Flying Dutchman Skeleton in detail:

20160623_105819
20160623_110942
20160623_110606

Uitgangspunt van de Flying Dutchman Skeleton is een stalen kast met een diameter van 45mm. Vanaf dit punt wordt een horloge opgebouwd dat uitzonderlijke kenmerken heeft en de Flying Dutchman Skeleton maakt tot een opvallende verschijning in horlogeland.
De kast wordt bewerkt met DLC (Diamond Like Carbon) wat een matzwarte patine geeft. Het DLC-proces is van de hoogste kwaliteit, uitgevoerd door een specialist die ook aan ondermeer Cartier levert.
Het kloppend hart van de Skeleton wordt gevormd door een geskeletteerd uurwerk gefabriceerd door een Franse manufactuur die gespecialiseerd is in complicaties; deze fabrikant levert ook uurwerken aan de Swatch groep, o.a. aan Tissot (ondermeer de T-Complication Squelette). De basisplaat en de bruggen zijn, net als de kast, in zwart uitgevoerd. In dit uurwerk wordt het anker vervangen door een gebalanceerd anker, een vinding van oprichter Hubert Pellikaan waarvoor patent is aangevraagd (aanvraag nummer is NL 1041281). Het zwaartepunt van het anker zit precies in het midden. Hierdoor is de wrijving in de ophanging van het anker heel gering. Voordelen hiervan zijn dat de slijtage minder is en dat de nauwkeurigheid van het uurwerk toeneemt.

Flying Dutchman Skeleton detail gebalanceerd anker
Flying Dutchman Skeleton detail gebalanceerd anker1
Het anker wordt gebalanceerd door het koperkleurige driehoekje met inkeping en oog

Een andere opvallende eigenschap van de Flying Dutchman Skeleton is dat de afleesbaarheid zeer goed is. Dit is uitzonderlijk omdat bij de meeste horloges met een geskeletteerd uurwerk de wijzers lastig te zien zijn.

Technische specificaties:
– Handopwinding
– 16.5 Lijns uurwerk
– Tikgetal 21.600
– 17 Jewels
– 46 Uur gangreserve
– Gepatenteerd Pellikaan anker
– Zwart vernikkeld
De richtprijs voor de Flying Dutchman Skeleton is 2.350 euro.

Jaap Bakker

juni 27th

17:11
Horlogemerken

Jacques Brauer: kunst in schaal 1/43
Door: admin

De Fransman Jacques Brauer maakt adembenemend mooie modellen van auto’s in de schaal 1/43. Door velen wordt hij beschouwd als de allerbeste op dit gebied. De volgende foto’s van zijn 1962 Ferrari 250 GTO spreken boekdelen:

JB 1962 250 GTO carrosserie rood buizenframe
JB 1962 250 GTO carrosserie rood kaal
JB 1962 250 GTO carrosserie rood volledig chassis
JB 1962 250 GTO carrosserie rood volledig
JB 1962 250 GTO Ecurie Franchorchamps

Brauer heeft sinds jonge leeftijd een passie voor schilderen en auto’s.

JB waterverfschilderijen
Waterverf schilderij, 1962 Ferrari 250 GTO, Jacques Brauer, 50cm x 65cm

JB olie op canvas Mercedes in Monaco 1937, 184cm x 148cm
Olie op canvas, Mercedes in Monaco 1937, Jacques Brauer, 184cm x 148cm

Brauer volgde zijn opleiding aan de School of Fine Arts in Reims en ontwikkelde zich tot een artiest met raceauto’s als zijn favoriete thema. Hij schilderde en tekende maar hij voelde zich beperkt in zijn creatieve opties doordat er een derde dimensie ontbrak waarmee hij zichzelf kon uitdrukken. Deze vaststelling leidde er op zijn 27e toe dat hij zich ging toeleggen op het maken van miniatuur auto’s.
Als onderdeel van dit artikel heb ik Jacques Brauer een aantal vragen gesteld over zijn achtergrond en zijn werk. Hier volgen de vragen en de antwoorden die Brauer hierop gegeven heeft:

– What role did cars and drawing/painting play in your youth? Do you come from a creative family or were you an exception?
– I read that you missed a third dimension in drawing/painting. Did you immediately know that you wanted to build miniature cars or were there other options as well?
– Have you ever considered building watches like your friend Laurent Ferrier?
– Did you teach yourself what materials and techniques you need to build your cars or did you also get some sort of training?
– What is the most exceptional miniature car that you have ever built? Do you have a favourite model?
– What is your favourite 1/1 car?
– What kind of work would you be doing if you weren’t building model cars?

– I have been concern by race cars as long as can remember… very young boy, I receive a special price
for race cars drawings when 5 years old…
I am from a musician family ( mother) and industry( father). Nothing especially creativ but truly inspired
with life and things aound.

-I have started with fine art painting in the early 70’s, essentially race cars and old sports cars subject.
I decide to explore “little cars” at the end of the 70’s, starting with a Ferrari GTO, based on a kit ( metal)
but the model as proposed was definitely not enought for me, then, I start to open doors and other
parts and have to study an engine and engine bay details.
From the beginning I have been facinated by “little cars” the following story is just “how to do it as close
as possible to the real thing” including materials, like wood, leather, textile and so on.
-I have study technical approach and tools and materials myself… no school… .
My favorite car… a lot, but the Aston DB2/4 mk3 is probably the one ( vantage spec.)

– I never expect doing another job, and will do it as long as possible! ( all my life time).

Hope the reply is right for you!

Kind regards,

Jacques

PS watch making is a specific job who need to learn the right skill, too difficult for me!

JB Ferrari 330 GT 2 + 2
1967 Ferrari 330 GTC

Een goede illustratie van de werkwijze van Brauer is het productieproces van een houten Nardi stuurwiel voor zijn modellen.

JB 62 GTO straat los stuurwiel en koperen stuurinrichting
JB houten stuur Nardi
Een houten Nardi stuur

Om een dergelijk stuurwiel te maken gebruikt hij een stuk perenhout en een zelfgemaakt instrument (een oude vijl die hij vlijmscherp heeft gemaakt). Hij heeft dan een speciale lijm die aangebracht wordt door middel van infiltratie zodat de houtvezels verzadigd raken met de lijm; dit voorkomt dat het hout breekt als het bewerkt wordt.

JB onderdelen houten stuur
De onderdelen voor een houten stuurwiel

Volgende stap is het uitsnijden van een kleine cirkel met zijn speciale vijl en het perfect rond maken gebeurt vervolgens met schuurpapier. Voor het centrum van het stuurwiel prepareert hij een stuk nikkel zilver dat aan de houten ring bevestigd wordt.

De rest van de 1/43 auto wordt met hetzelfde extreme oog voor detail opgebouwd.
Voor logo’s en de kleine letters van de automerken gebruikt Brauer photo-cutouts die hij systematisch oppoetst met een afslijtingswiel van vilt. Dit is zeer nauwgezet werk aangezien de onderdelen niet meer dan ongeveer 0,15mm dik zijn.
De artiest is er in geslaagd om alle onderdelen van de 1/1 auto te reproduceren in 1/43. De motorkap, deuren en kofferklep kunnen open en de motor is in alle aspecten een perfecte kopie; luchtfilters, bougies, oliefilters, alles is aanwezig. Het chassis en het frame zijn gemaakt van koperdraad, aan elkaar bevestigd met een soldeerbout.

Het interessante van de modellen van Brauer is dat er bij bepaalde aspecten van het schaalmodel een duidelijke, technische link is met het maken van horloges.

JB onderdelen California Spyder

Deze link is met name terug te vinden in bijvoorbeeld de productie van functionele onderdelen van de wielophanging, de stuurinrichting (met het stuurwiel draaien de voorwielen) en de complexe constructie van de deursloten.

JB deurslot
Onderdelen van een deurslot

jb Laurent Ferrier Classic
Laurent Ferrier Galet Classic (tourbillon)

Horlogefabrikant Laurent Ferrier en Jacques Brauer hebben elkaar voor het eerst ontmoet in de begin jaren tachtig toen zij beide betrokken waren bij de autoracerij. Sindsdien heeft Laurent altijd nauw contact gehouden met Brauer.
Laurent beschouwt het werk van de beeldhouwer/miniaturist als nauw verwant met zijn eigen werk methodes, zowel qua design als in het scheppingsproces van een bepaald object. Ze delen dezelfde benadering van een nieuw project waarbij Brauer de benodigde prototypes, soms in was, creëert op precies dezelfde wijze als waarop Laurent Ferrier dit doet voor zijn nieuwe modellen.
Laurent Ferrier zegt hier het volgende over:

“That is in fact the aspect that is most like my profession. It is a kind of horology, more artistic but in many way similar. It’s another form of gentle madness.”

Een andere overeenkomst tussen Laurent Ferrier en Jacques Brauer is dat ze maatwerk leveren voor de klant en dat levert de nodige one-off modellen op. Brauer bouwt ook modellen voor verzamelaars die van hun 1/1 exemplaar een model willen hebben. Soms moet hij een dergelijk model repareren omdat de verzamelaar er mee gespeeld heeft!
Het kost Brauer tussen de 8 en 12 maanden om een model te bouwen. Het aantal bouwuren, afhankelijk van de mate van detaillering, is tussen 300 en 700. De ontwikkeling van de eerste prototypes kost hem enkele honderden uren.

JB tekening model
Aantekeningen en schetsen prototype

Iedere stap van het bouwproces wordt gefotografeerd om de klant de vorderingen te kunnen laten zien en eveneens om de onderdelen die bij het voltooide model niet meer zichtbaar zijn, te tonen. Deze mate van toewijding is een van de redenen waarom Laurent Ferrier zo betrokken is bij het werk van Brauer.

Ter afsluiting nog enkele foto’s van de geniale Jacques Brauer en de kunstwerken die hij creëert:

JB 54 375 MM
JB 62 GTO race straat
JB 70 365 GT 2 + 2
JB beginfase 62 GTO
JB body California Spyder kaal
JB California Spyder met hardtop
JB diverse modellen
JB in atelier
JB interieur California Spyder
JB onderdelen 64 Ferrari 250 GTO
JB 62 GTO straat carrosserie chassis kaal