• Welkom op 'planet Rolex' en haar bewoners

Pellikaan Timing op de Dutch Design Week 2016 in Eindhoven
Door: admin

Pellikaan timing BV
Wittevrouwensingel 53
3572CA Utrecht
The Netherlands
www.pellikaantiming.nl

PERSBERICHT

Pellikaan Timing ontwerpt meer dan een horloge
Eerste Nederlandse horlogemerk op de Dutch Design Week

Utrecht, 28 september 2016 – Het Utrechtse Pellikaan Timing is dit jaar, als eerste Nederlandse horlogemerk ooit, aanwezig op de Dutch Design Week in Eindhoven. De erkenning van haar uniek ontworpen horloges wordt optimaal bevestigd door de uitnodiging voor de DDW. De DDW, in 1998 gestart als Dag van het Ontwerp, bestaat sinds 2005 en is een begrip in binnen- en buitenland. Het is een broedplaats voor vruchtbare contacten tussen de 2500 ontwerpers en de 275.000 bezoekers.

Pellikaan Timing is opgericht door Hubert Pellikaan. Van origine is Hubert Pellikaan farmaceut met meer dan tien patenten op zijn naam op het gebied van geneesmiddelen en mechanical engineering. Naast farmaceut is hij ook een zeer groot horloge-liefhebber en altijd op zoek naar unieke horloges en uurwerken. Begin 2008 besloot hij zijn eigen horloges te gaan ontwerpen omdat hij bij veel horloges iets miste. Dat ging voornamelijk om een goede afleesbaarheid in het ontwerp, gedegen en betrouwbare techniek en bruikbaarheid van het horloge. Met zijn Pellikaan horloges combineert Hubert Pellikaan deze kernwaardes. Anno 2016 bestaat de collectie uit 10 verschillende horloge-ontwerpen. Het nieuwste model, de Flying Dutchman Skeleton, heeft een skelet uurwerk waarbij deels door het horloge heen gekeken kan worden. Alle horloges zijn Dutch Made wat subtiel zichtbaar is op de wijzerplaat.

Cabinets of Curiosity

Pellikaan Timing zal onder de vlag van het collectief Cabinets of Curiosity aanwezig zijn op de DDW; de expositie vindt plaats op de begane grond van het Microlab (Strijp-S).
Cabinets of Curiosity bestaat uit 11 ontwerpers die unieke dingen maken aan de hand van een eerste schets met pen of krijt. Deze komen tot leven door een combinatie van technologie en handwerk en, hoewel vaak industrieel bruikbaar, blijft de productie beperkt tot kleine aantallen. Cabinets of Curiosity heeft een blog met duizenden bezoekers per maand. De werkwijze van Pellikaan Timing sluit naadloos aan bij deze van het bovengenoemde collectief.
De Dutch Design Week vindt plaats van 22 t/m 30 oktober 2016 in Eindhoven.

Links:
Pellikaan Timing
Dutch Design Week
Cabinets of Curiosity

Noot voor de redactie

Indien u vragen heeft, beeldmateriaal wenst te hebben of interesse hebt in een interview
kunt u op de volgende manier contact opnemen met Pellikaan Timing:
Hubert Pellikaan
M +31(0)62 477 65 84
E hubert@pellikaantiming.nl

Afbeeldingen van een aantal horloges waarmee Pellikaan Timing op de DDW 2016 zal staan:

20160623_110606
Flying Dutchman Skeleton detail gebalanceerd anker
Flying Dutchman Skeleton uurwerk witte wijzers
CST-back site 10 2016
Flying-Dutchman-II-Sport-Handopwinder-Pellikaan-Timing site 10 2016
Flying-Dutchman-II-Zwart-Pellikaan-Timing-Technisch site 10 2016
Foto site 10 2016
19115
Front and back site 10 2016
Hendrik-Lorentz-Pellikaan-Timing-Technisch
Hendrik-Lorentz-Pellikaan-Timing-slider site 10 2016

Jaap Bakker

oktober 6th

14:47
Horlogemerken

De Flying Dutchman Skeleton van Pellikaan Timing: minder is meer
Door: admin

Pellikaan Timing is een horloge fabrikant uit Utrecht. In 2009 van start gegaan door Hubert Pellikaan die van huis uit farmaceut is. Indertijd kon Hubert zijn ‘droom horloge’ niet vinden en toen besloot hij om zijn eigen horloge te gaan bouwen; een duidelijke aanleg voor techniek was hierbij een welkome bijkomstigheid.
Het is allemaal begonnen met de Flying Dutchman, een robust stalen horloge met een degelijk Zwitsers uurwerk en een eigen ontwerp van wijzerplaat en kast. Leuk detail is dat Hubert dit horloge in 2008 alleen voor zichzelf gebouwd had maar door vele positieve reacties ontstond in 2009 Pellikaan Timing als merk.

Flying-Dutchman-II-Sport-Handopwinder-Pellikaan-Timing
Flying Dutchman II Sport

Flying-Dutchman-Automatisch-Pellikaan-Timing
Flying Dutchman II zwart

Horloges met een geskeletteerd uurwerk nemen een aparte plaats in in het scala van complicaties dat men kan vinden in een uurwerk. De chronograaf zorgt er voor dat er tijdmetingen gedaan kunnen worden, de tourbillon heft de invloed van de zwaartekracht op het echappement op en de eeuwige kalender geeft dagen, maanden, maanstanden etc. exact aan tot het jaar 2100, daarbij zelfs rekening houdend met schrikkeljaren.

20160627_151641
Stuckx ‘Bull’ Chronograph

Jaeger-LeCoultre Master Grande Tradition Gyrotourbillon 3 Jubilee Platinum
Jaeger-LeCoultre Master Grande Tradition Gyrotourbillon 3 Jubilee Platinum

A.Lange & Soehne Lange 1 Tourbillon Perpetual Calender Handwerkskunst Platinum
A.Lange & Soehne Lange 1 Tourbillon Perpetual Calender Handwerkskunst Platinum

In tegenstelling tot bovengenoemde toevoegingen aan het uurwerk, is skeletteren juist de kunst van het weglaten. Een extreem voorbeeld hiervan is de Corum Golden Bridge met een smal, langwerpig uurwerk tussen 12 en 6 uur:

Corum Golden Bridge

Met een sportief, robuust horloge, de Flying Dutchman, een gedistingeerd model, de Lorentz en een titanium duiker, de Diving Dutchman-1, reeds in de collectie, kan Pellikaan Timing nu met vreugde en trots melden dat in augustus 2016 de Flying Dutchman Skeleton op de markt zal verschijnen.
De Flying Dutchman Skeleton in detail:

20160623_105819
20160623_110942
20160623_110606

Uitgangspunt van de Flying Dutchman Skeleton is een stalen kast met een diameter van 45mm. Vanaf dit punt wordt een horloge opgebouwd dat uitzonderlijke kenmerken heeft en de Flying Dutchman Skeleton maakt tot een opvallende verschijning in horlogeland.
De kast wordt bewerkt met DLC (Diamond Like Carbon) wat een matzwarte patine geeft. Het DLC-proces is van de hoogste kwaliteit, uitgevoerd door een specialist die ook aan ondermeer Cartier levert.
Het kloppend hart van de Skeleton wordt gevormd door een geskeletteerd uurwerk gefabriceerd door een Franse manufactuur die gespecialiseerd is in complicaties; deze fabrikant levert ook uurwerken aan de Swatch groep, o.a. aan Tissot (ondermeer de T-Complication Squelette). De basisplaat en de bruggen zijn, net als de kast, in zwart uitgevoerd. In dit uurwerk wordt het anker vervangen door een gebalanceerd anker, een vinding van oprichter Hubert Pellikaan waarvoor patent is aangevraagd (aanvraag nummer is NL 1041281). Het zwaartepunt van het anker zit precies in het midden. Hierdoor is de wrijving in de ophanging van het anker heel gering. Voordelen hiervan zijn dat de slijtage minder is en dat de nauwkeurigheid van het uurwerk toeneemt.

Flying Dutchman Skeleton detail gebalanceerd anker
Flying Dutchman Skeleton detail gebalanceerd anker1
Het anker wordt gebalanceerd door het koperkleurige driehoekje met inkeping en oog

Een andere opvallende eigenschap van de Flying Dutchman Skeleton is dat de afleesbaarheid zeer goed is. Dit is uitzonderlijk omdat bij de meeste horloges met een geskeletteerd uurwerk de wijzers lastig te zien zijn.

Technische specificaties:
– Handopwinding
– 16.5 Lijns uurwerk
– Tikgetal 21.600
– 17 Jewels
– 46 Uur gangreserve
– Gepatenteerd Pellikaan anker
– Zwart vernikkeld
De richtprijs voor de Flying Dutchman Skeleton is 2.350 euro.

Jaap Bakker

juni 27th

17:11
Horlogemerken

Jacques Brauer: kunst in schaal 1/43
Door: admin

De Fransman Jacques Brauer maakt adembenemend mooie modellen van auto’s in de schaal 1/43. Door velen wordt hij beschouwd als de allerbeste op dit gebied. De volgende foto’s van zijn 1962 Ferrari 250 GTO spreken boekdelen:

JB 1962 250 GTO carrosserie rood buizenframe
JB 1962 250 GTO carrosserie rood kaal
JB 1962 250 GTO carrosserie rood volledig chassis
JB 1962 250 GTO carrosserie rood volledig
JB 1962 250 GTO Ecurie Franchorchamps

Brauer heeft sinds jonge leeftijd een passie voor schilderen en auto’s.

JB waterverfschilderijen
Waterverf schilderij, 1962 Ferrari 250 GTO, Jacques Brauer, 50cm x 65cm

JB olie op canvas Mercedes in Monaco 1937, 184cm x 148cm
Olie op canvas, Mercedes in Monaco 1937, Jacques Brauer, 184cm x 148cm

Brauer volgde zijn opleiding aan de School of Fine Arts in Reims en ontwikkelde zich tot een artiest met raceauto’s als zijn favoriete thema. Hij schilderde en tekende maar hij voelde zich beperkt in zijn creatieve opties doordat er een derde dimensie ontbrak waarmee hij zichzelf kon uitdrukken. Deze vaststelling leidde er op zijn 27e toe dat hij zich ging toeleggen op het maken van miniatuur auto’s.
Als onderdeel van dit artikel heb ik Jacques Brauer een aantal vragen gesteld over zijn achtergrond en zijn werk. Hier volgen de vragen en de antwoorden die Brauer hierop gegeven heeft:

– What role did cars and drawing/painting play in your youth? Do you come from a creative family or were you an exception?
– I read that you missed a third dimension in drawing/painting. Did you immediately know that you wanted to build miniature cars or were there other options as well?
– Have you ever considered building watches like your friend Laurent Ferrier?
– Did you teach yourself what materials and techniques you need to build your cars or did you also get some sort of training?
– What is the most exceptional miniature car that you have ever built? Do you have a favourite model?
– What is your favourite 1/1 car?
– What kind of work would you be doing if you weren’t building model cars?

– I have been concern by race cars as long as can remember… very young boy, I receive a special price
for race cars drawings when 5 years old…
I am from a musician family ( mother) and industry( father). Nothing especially creativ but truly inspired
with life and things aound.

-I have started with fine art painting in the early 70’s, essentially race cars and old sports cars subject.
I decide to explore “little cars” at the end of the 70’s, starting with a Ferrari GTO, based on a kit ( metal)
but the model as proposed was definitely not enought for me, then, I start to open doors and other
parts and have to study an engine and engine bay details.
From the beginning I have been facinated by “little cars” the following story is just “how to do it as close
as possible to the real thing” including materials, like wood, leather, textile and so on.
-I have study technical approach and tools and materials myself… no school… .
My favorite car… a lot, but the Aston DB2/4 mk3 is probably the one ( vantage spec.)

– I never expect doing another job, and will do it as long as possible! ( all my life time).

Hope the reply is right for you!

Kind regards,

Jacques

PS watch making is a specific job who need to learn the right skill, too difficult for me!

JB Ferrari 330 GT 2 + 2
1967 Ferrari 330 GTC

Een goede illustratie van de werkwijze van Brauer is het productieproces van een houten Nardi stuurwiel voor zijn modellen.

JB 62 GTO straat los stuurwiel en koperen stuurinrichting
JB houten stuur Nardi
Een houten Nardi stuur

Om een dergelijk stuurwiel te maken gebruikt hij een stuk perenhout en een zelfgemaakt instrument (een oude vijl die hij vlijmscherp heeft gemaakt). Hij heeft dan een speciale lijm die aangebracht wordt door middel van infiltratie zodat de houtvezels verzadigd raken met de lijm; dit voorkomt dat het hout breekt als het bewerkt wordt.

JB onderdelen houten stuur
De onderdelen voor een houten stuurwiel

Volgende stap is het uitsnijden van een kleine cirkel met zijn speciale vijl en het perfect rond maken gebeurt vervolgens met schuurpapier. Voor het centrum van het stuurwiel prepareert hij een stuk nikkel zilver dat aan de houten ring bevestigd wordt.

De rest van de 1/43 auto wordt met hetzelfde extreme oog voor detail opgebouwd.
Voor logo’s en de kleine letters van de automerken gebruikt Brauer photo-cutouts die hij systematisch oppoetst met een afslijtingswiel van vilt. Dit is zeer nauwgezet werk aangezien de onderdelen niet meer dan ongeveer 0,15mm dik zijn.
De artiest is er in geslaagd om alle onderdelen van de 1/1 auto te reproduceren in 1/43. De motorkap, deuren en kofferklep kunnen open en de motor is in alle aspecten een perfecte kopie; luchtfilters, bougies, oliefilters, alles is aanwezig. Het chassis en het frame zijn gemaakt van koperdraad, aan elkaar bevestigd met een soldeerbout.

Het interessante van de modellen van Brauer is dat er bij bepaalde aspecten van het schaalmodel een duidelijke, technische link is met het maken van horloges.

JB onderdelen California Spyder

Deze link is met name terug te vinden in bijvoorbeeld de productie van functionele onderdelen van de wielophanging, de stuurinrichting (met het stuurwiel draaien de voorwielen) en de complexe constructie van de deursloten.

JB deurslot
Onderdelen van een deurslot

jb Laurent Ferrier Classic
Laurent Ferrier Galet Classic (tourbillon)

Horlogefabrikant Laurent Ferrier en Jacques Brauer hebben elkaar voor het eerst ontmoet in de begin jaren tachtig toen zij beide betrokken waren bij de autoracerij. Sindsdien heeft Laurent altijd nauw contact gehouden met Brauer.
Laurent beschouwt het werk van de beeldhouwer/miniaturist als nauw verwant met zijn eigen werk methodes, zowel qua design als in het scheppingsproces van een bepaald object. Ze delen dezelfde benadering van een nieuw project waarbij Brauer de benodigde prototypes, soms in was, creëert op precies dezelfde wijze als waarop Laurent Ferrier dit doet voor zijn nieuwe modellen.
Laurent Ferrier zegt hier het volgende over:

“That is in fact the aspect that is most like my profession. It is a kind of horology, more artistic but in many way similar. It’s another form of gentle madness.”

Een andere overeenkomst tussen Laurent Ferrier en Jacques Brauer is dat ze maatwerk leveren voor de klant en dat levert de nodige one-off modellen op. Brauer bouwt ook modellen voor verzamelaars die van hun 1/1 exemplaar een model willen hebben. Soms moet hij een dergelijk model repareren omdat de verzamelaar er mee gespeeld heeft!
Het kost Brauer tussen de 8 en 12 maanden om een model te bouwen. Het aantal bouwuren, afhankelijk van de mate van detaillering, is tussen 300 en 700. De ontwikkeling van de eerste prototypes kost hem enkele honderden uren.

JB tekening model
Aantekeningen en schetsen prototype

Iedere stap van het bouwproces wordt gefotografeerd om de klant de vorderingen te kunnen laten zien en eveneens om de onderdelen die bij het voltooide model niet meer zichtbaar zijn, te tonen. Deze mate van toewijding is een van de redenen waarom Laurent Ferrier zo betrokken is bij het werk van Brauer.

Ter afsluiting nog enkele foto’s van de geniale Jacques Brauer en de kunstwerken die hij creëert:

JB 54 375 MM
JB 62 GTO race straat
JB 70 365 GT 2 + 2
JB beginfase 62 GTO
JB body California Spyder kaal
JB California Spyder met hardtop
JB diverse modellen
JB in atelier
JB interieur California Spyder
JB onderdelen 64 Ferrari 250 GTO
JB 62 GTO straat carrosserie chassis kaal

Cornelis Drebbel: de tovenaar van de 17e eeuw
Door: admin

CORNELIS DREBBEL (1572-1633)

300px-Drebbel-Cornelis-stamp
Duikboot Cornelis Drebbel
perpetuum_walters_small

Cornelis Drebbel werd in 1572 geboren in Alkmaar, in een gegoede familie van landeigenaren. Drebbel’s opleiding was elementair, pas later in zijn leven leerde hij Latijn, maar hij leerde een heleboel van Hendrick Goltzius, beroemd om zijn gravures maar ook bekwaam in de scheikunde. Drebbel trok als assistent in bij Goltzius in Haarlem en trouwde later een jongere zus van Goltzius. Reeds in 1598 ontving Drebbel een patent voor een pomp en een klok met ‘perpetual motion’.
Van 1605 tot 1610 verbleef Drebbel in Londen aan het hof van James I. Hier leefde Drebbel zich helemaal uit als uitvinder, zo was hij in 1608 en 1609 bezig met het verbeteren van een magische lantaarn en een klavichord. Zijn roem begon zich over heel Europa te verspreiden en er volgde een periode van 3 jaar in Bohemen.

Onder de vleugels van heerser Rudolf II in Praag ging Drebbel voornamelijk verder met zijn perpetuum mobile, alchemie en het maken van goudlegeringen voor de Duitse Munt. De periode in Praag werd afgesloten met een hoop tumult en Drebbel werd zelfs gevangen genomen.

Na zijn vrijlating vluchtte Drebbel terug naar Londen waar hij tot zijn overlijden in 1633 zou blijven. Zijn eerste punt van focus was het bouwen van een duikboot maar, zoals blijkt uit zijn bezoek aan Middelburg in 1620, hij was ook geïnteresseerd in optische instrumenten. In 1621 bezocht Constantijn Huygens (1596-1687) Londen en in de periode van 23 januari tot 30 april ontmoette hij Drebbel een aantal malen vluchtig. Huygens zegt hier het volgende over: “I saw Drebbel also for a short time. In appearance he is a Dutch farmer, but his learned talk is reminiscent of the sages of Samos and Sicily. I wished to profit by your company for a longer time, great grey
beard, but the brevity of the time stood in my way, and against my will you are postponed for a another year.”
In de periode van 1626 tot 1629 werkte Drebbel voor de Britse marine, in de eerste plaats vanwege zijn duikboot maar tevens omwille van de watermijnen die hij construeerde. Helaas eindigde zijn periode bij de marine met een meningsverschil over de waarde van zijn uitvindingen.
De laatste vier jaar van zijn leven was hij brouwer en eigenaar van een ‘inn’ onder de London Bridge. Hij gebruikte zijn vinding om onder water te kunnen gaan om mensen naar de kroeg te lokken en zijn bier te drinken.

Een overzicht van de vindingen van Drebbel laat het volgende zien:
Perpetuum mobile: een soort van lucht-thermometer die werkte met een gegeven volume van gas dat varieerde met temperatuur en druk. Dit is de bekendste uitvinding van Drebbel en interessant is dat het apparaat in een hele reeks schilderijen uit die periode terugkomt. In zijn autobiografie rond 1630 schrijft Constantijn Huygens (vader van Christiaan) het volgende over Drebbel’s perpetuum mobile:
“The perpetuum mobile, which I know only from the drawing of it is so cleverly constructed, that no one, as far as I am aware, has been able to discover the hidden causes at work not even after it was broken. In a glass
spiral is a liquid, which reproduces the ebb and flow of the sea repeatedly (a thing I cannot believe), which certainly is brought about by self initiated motion back and forth and which enthrals experienced persons as much as inexperienced ones by its extraordinary continuance. I suppose it is something of the same sort as that, which now no longer astonishes us, where in a similar glass the enclosed liquid enables us to judge of the temperature of the day by the instability or mobility of the liquid. It is quite certain that the water is forced to rise to fill the empty space, when the air is pressed together by the surrounding cold and that the water is pressed down again and is chased away, as if by the ebbing of the tide, when the air expands by warmth.”
– Ovens en fornuizen: Drebbel was zeer bedreven in het bouwen van deze apparaten. Zo had hij een fornuis gebouwd waarbij het vuur op de gewenste temperatuur gehouden kon worden.
– Automatische muziekinstrumenten
– Hydraulische vindingen: reeds in 1598 kreeg Drebbel patent op een constructie die gelijk was aan onze huidige waterleiding, een buizensysteem dat vanaf verschillende dieptes zoet water naar wens naar boven kon pompen. Ook over deze uitvinding was Constantijn Huygens bijzonder lovend.
– Telescopen en microscopen: het is niet met zekerheid te zeggen maar vele mensen hebben de eerste microscoop toegeschreven aan Drebbel. Hij deed er veel aan het instrument bekendheid te geven in West- en Zuid-Europa en Galilei was bekend met zijn vinding. Ook Christiaan Huygens sprak met lof over de microscoop van Drebbel. Hij was een briljant glasblazer.
– Duikboot en zuurstof: In 1620 bouwde Drebbel een duikboot voor de Engelse koning. De boot had 24 mensen aan boord, 8 daarvan roeiers, voer enkele mijlen onder water door de Thames, kon van diepte veranderen, bleef op koers met een kompas en kon 24 uur onder water blijven met voldoende zuurstof. Daarnaast had Drebbel een hele studie gemaakt van het maken van zuurstof en wat in vele geschriften beschreven wordt is dat hij door het verwarmen van salpeter zuurstof vrijmaakte.
– Productie van explosieven
– Kleuring van stoffen: Drebbel bedacht een methode met tin zout om stoffen te kleuren met scharlakenrood. Deze kleur bestond reeds maar Drebbel’s rood was veel krachtiger en intenser.

Cornelis Drebbel en de Atmos klok van Jaeger-LeCoultre

cb perpetuum mobile
Perpetuum mobile van Cornelis Drebbel, H.M. Hiesserle von Chodau, 1612

cd Atmos-Hermès_front-769x1024
cd Atmos-Hermès_profil-769x1024
Jaeger-LeCoultre Atmos Hermes

-atmos-klassiek
Jaeger-LeCoultre Atmos klassiek

Met de uitvinding van zijn perpetuum mobile heeft Drebbel de basis gelegd voor de Jaeger-LeCoultre Atmos klok drie eeuwen later. Er waren echter meerdere van dit soort apparaten door de jaren heen ontwikkeld, ook Leonardo da Vinci bijvoorbeeld hield zich hier mee bezig, maar het duurde tot de 20e eeuw voordat het principe omgezet kon worden in een nauwkeurige klok.
In 1927 ontwikkelde de Franse ingenieur Jean-Leon Reutter de eerste Atmos klok, nu de Atmos 0 genoemd. Zijn klokken werden aangedreven door een ‘kwik in glas’ expansie apparaat dat een cilinder deed draaien waarmee middels een palrad de hoofdveer werd opgewonden. Het hele mechanisme werkt louter op temperatuursverschillen.Een graad temperatuurverschil tussen 15 en 30 graden Celsius is voldoende om de klok 48 uur te laten lopen. Om deze zeer kleine hoeveelheden energie in beweging om te zetten gelden voor een Atmos klok hele andere getallen dan voor een reguliere slingerklok. Zo maakt de balans slecht twee torsionele oscillaties per minuut, 150 keer trager dan de slinger van een standaardklok. De volgende vergelijking geeft aan hoe weinig energie een Atmos klok gebruikt: 60 miljoen Atmos klokken tezamen gebruiken niet meer energie dan een gloeilamp van 15 watt.
In de geschiedenis van de Atmos vallen twee zaken op. Op 1 juni 1929 creëerde de Compagnie generale de radio (CGR) een afdeling voor de productie en verkoop van de Atmos, geleid door Reutter. In september 1932 sloot LeCoultre een overeenkomst met de CGR voor de levering van uurwerken, midden 1933 werden de eerste leveringen gedaan van het zogenaamde 30″ A kaliber. Op 27 juli 1935 werd de gehele productie overgedragen aan LeCoultre.
Tweede opvallende punt is dat LeCoultre, na de overname in 1935, de zogenaamde Atmos I bleef verkopen maar dat het tevens bezig was met de ontwikkeling van de Atmos II. Belangrijkste wijziging was dat de ammonia en lood ‘blaasbalg’ vervangen werd door een bus met ethyl chloride.

De Atmos klok van Jaeger-LeCoultre blijft een fantastisch fenomeen dat met recht geschonken wordt aan alle belangrijke gasten die thuisland Zwitserland mag ontvangen.

Concluderend kunnen we zeggen dat Cornelis Drebbel een van de meest begaafde mensen uit onze vaderlandse geschiedenis is. Ieder vinding op zich is al briljant maar het feit dat ze allemaal van een man komen is nauwelijks voor te stellen. Gelukkig zijn recentelijk in Alkmaar de restanten van zijn huis gevonden zodat we een tastbaar stukje Drebbel hebben.

Jaap Bakker

juni 16th

17:35
Personen

Techniek

Andy Green en Rolex: jagers op 1000 mph over land
Door: admin

Project Bloodhound streeft naar een nieuw snelheidsrecord voor een voertuig over land. De snelheid die eind 2015/begin 2016 bereikt moet gaan worden is 1000 mph (1.609 km/h), het huidige record staat op 763,035 mph (1.228 km/h).
Andy Green, houder van het huidige record, en Rolex spelen een sleutelrol in het nieuwe project.

ag ROLEX_BloodhoundSSC_01

De twee precisie instrumenten die Rolex gemaakt heeft voor de cockpit van de Bloodhound

De twee precisie instrumenten die Rolex gemaakt heeft voor de cockpit van de Bloodhound


De cockpit van de Bloodhound die volledig door Andy Green ontworpen is

De cockpit van de Bloodhound die volledig door Andy Green ontworpen is


Wing Commander Andy Green voor de Bloodhound

Wing Commander Andy Green voor de Bloodhound

Model kit building Bloodhound

Andy Green geeft een tour door zijn 1000 mph kantoor

Wing Commander Andy D. Green OBE BA RAF (30 juli 1962) is een RAF straaljagerpiloot en houder van het huidige land speed record. Green begon zijn carrière met een RAF beurs op het Worcester College in Oxford waar hij in 1983 met first class honours afstudeerde in de wiskunde. Later dat jaar ging hij van acting Pilot Officer naar Pilot Officer in de RAF en kwalificeerde hij zich als piloot van de F-4 Phantom en Tornado F3 jachtvliegtuigen. In 2003 werd Green gepromoveerd tot Wing Commander.

Twee F-4 Phantoms op patrouille boven de Noordzee

Twee F-4 Phantoms op patrouille boven de Noordzee

Het Bloodhound project wordt actief gesteund door Rolex. In de eerste plaats levert Rolex twee cruciale instrumenten in de cockpit, een chronograaf en een snelheidsmeter. Deze dienen als back-up van het instrumentarium dat Andy Green recht voor zich heeft; mocht hier iets mee mis gaan kan hij direct op de Rolex klokken, deze werken volledig autonoom en hebben hun eigen GPS systeem, terugvallen. Daarnaast ziet Rolex het hele project in een veel breder kader doordat de wetenschap geprikkeld wordt nieuwe dingen te bedenken.

De Bloodhound SSC is een samensmelting van auto- en vliegtuigtechnologie wat een slank voertuig van bijna 14 meter heeft opgeleverd. De twee voorwielen zijn binnen de carrosserie geplaatst en de twee achterwielen er buiten. Andy Green zal plaatsnemen in dit voertuig dat afgetankt bijna 8 ton weegt en het onvoorstelbare vermogen heeft van 135.000 pk, voortgebracht door drie motoren: vliegtuig, raket en inwendige verbranding. Dit vermogen staat gelijk aan dat van 180 F1 auto’s.

ag rolex klokken
ag rolex klok detail

Het instrumentarium van Rolex speelt een centrale rol op twee kritieke punten tijdens de recordpoging. Bij het delicate afremmen van 1000 mph naar een complete stop en bij het klaarmaken van de auto voor de verplichte rit in tegenovergestelde richting wat exact binnen het uur moet gebeuren.
De twee klokken zijn aangesloten op het krachtsysteem van de Bloodhound SSC maar in geval van een stroomstoring schakelen ze over op een inwendige batterij. Bij de constructie van het instrumentarium moest Rolex rekening houden met twee belangrijke externe factoren: de extreme variaties in temperatuur in de Hakskeen Pan woestijn in Zuid-Afrika waar de strijd gaat plaatsvinden en de zware vibraties die te verwachten zijn bij supersonische snelheden.

ag update-for-the-fastest-race-track-on-earth-bloodhound-sscs-run-site-hakskeen-pan-south-africa-3-638
ag Hakskeen_Pan_Track[1]

In 2015 vinden de eerste snelheidstesten plaats met de Bloodhound SSC. De snelheid zal geleidelijk aan worden opgevoerd van 500mph, 600mph, 700mph tot 800mph en een nieuw land speed record. In 2016 wordt de aanval geopend op de magische snelheid van 1000mph.
Op de pieksnelheid van 1050mph zal de Bloodhound letterlijk sneller gaan dan een kogel en de mijl waarover de record snelheid gemeten zal worden, wordt afgelegd in 3,6 seconden.

ag andy_green_red_bulletin_31192_0
Andy Green in de cockpit van de Bloodhound SSC

Dat de 52-jarige Andy Green de juiste persoon is om de recordpoging van de Bloodhound SSC te laten slagen lijdt geen enkele twijfel. Green beschouwt de hele onderneming als een technisch proces en niet als emotioneel. Hij bestempelt zichzelf als een testpiloot binnen dit project en niet als coureur.
Dat Green over stalen zenuwen beschikt blijkt uit zijn commentaar op een gebeurtenis 20 jaar geleden in Irak. Hij kwam als RAF commander in het zuiden van Irak onder vuur van vijandelijke raketten, waar hij het volgende over zegt: “I’ve been shot at by much better people, with better weapons systems, frankly, so it wasn’t that much of a deal.” Om te ontspannen vliegt Green op competitieniveau stuntvliegtuigen.

ag daytona
Tijdens de recordpoging vertrouwt Green, naast de twee Rolex instrumenten in de cockpit van de Bloodhound SSC, op zijn Rolex Daytona om zijn pols.

Jaap Bakker

april 10th

14:22
Personen

Techniek

Baselworld 2015: Rolex en Omega slaan dezelfde weg in
Door: admin

Het meest opvallende nieuws van Baselworld 2015 vond ik de nieuwe kalibers die Omega (8900/8901) en Rolex (3255) hebben uitgebracht. Beide zijn nog een stap verder gegaan dan de stringente testen van het COSC om een chronometer certificaat te verkrijgen.
Nieuw is dat, waar bij het COSC alleen de uurwerken worden getest, Omega en Rolex hun nieuwe kalibers ook in de kast aan testen onderwerpen. Omega is hiervoor in zee gegaan met METAS (Federaal Instituut voor de Metrologie in Zwitserland) terwijl Rolex zijn eigen testen ontworpen heeft. De gelijkenis tussen de beide testen is opvallend groot.
Waar het predicaat van Rolex alleen voor de eigen uurwerken geldt, is de titel Master Chronometer (in het geval van Omega, Master Chronometer Co-Axial) een titel die ieder merk kan gaan voeren na goedkeuring van METAS. Dit betekent in ieder geval dat Omega de komende jaren steeds minder uurwerken naar het COSC zal sturen omdat METAS alle testen uitvoert.

De presentatie van de Omega Globemaster op Baselworld 2015

De presentatie van de Omega Globemaster op Baselworld 2015

Omega Globemaster Gold

Omega Globemaster Gold

Omega_Globemaster_caseback_560

Het nieuwe Rolex kaliber 3255

Het nieuwe Rolex kaliber 3255

Kaliber 3255 parachrom-oscillator

Kaliber 3255 parachrom-oscillator

Het nieuwe chronergy-escapement van Rolex kaliber 3255

Het nieuwe chronergy-escapement van Rolex kaliber 3255

Rolex Day Date 40mm

Rolex Day Date 40mm

Om de kwalificatie Master Chronometer (OMEGA kalibers 8900/8901 ) van het METAS te verkrijgen worden op een horloge acht verschillende testen uitgevoerd.
In een verhelderend artikel over METAS certificatie staat wat METAS doet naast de richtlijnen van het COSC.

‘Where COSC was only used to proof the accuracy of a watch, the new “Officially Certified” label on the dial will proof a couple of things more:

– the function of each movement when exposed to magnetic fields greater than 15,000 gauss;
– the function of each watch (!!) when exposed to magnetic fields greater than 15,000 gauss;
– average daily precision (different positions and temperatures) between 0 and +5 seconds a day (before and after being exposed to magnetic fields > 15,000 gauss);
– the power reserve (in hours) of a watch;
– water resistance (in water)’.

Het nieuwe ROLEX kaliber 3255 heeft nog steeds de chronometer kwalificatie van het COSC maar door allerlei aanpassingen aan het uurwerk beweerd Rolex dat kaliber 3255 tweemaal nauwkeuriger is dan een standaard chronometer. Deze aanpassingen zijn onder meer te vinden in het echappement (Chronergy escapement) en de Parachrom balansveer van niobium en zirconium; de balansveer is hierdoor ongevoelig voor magnetisme en temperatuurwisselingen en tienmaal beter bestand tegen schokken. Kaliber 3255 heeft 14 patenten en meer dan 90% van de onderdelen zijn nieuw. De gangreserve bedraagt 70 uur want een toename is van 50%. Heel bijzonder is dat Rolex zijn eigen oliën heeft ontwikkeld voor de smering van het uurwerk; zij zijn daarmee het enige onafhankelijke horlogemerk dat deze producten in-house fabriceert. Ook esthetisch is er een hoop werk verricht wat het extra jammer maakt dat de achterkant van de horloges niet van saffierglas zijn. Interessant is ook dat de rotor met 1 centrale schroef bevestigd is, dit vergemakkelijkt de assemblage, wat rechtstreeks te vergelijken is met de Swatch Sistem51. Als aanvulling op de Rolex site nog een artikel over de nieuwe Rolex Day-Date 40mm met het kaliber 3255.

Twee zaken vallen direct op in bovenstaande tekst. In de eerste plaats natuurlijk het feit dat Rolex en Omega op hetzelfde tijdstip nieuwe kalibers uitbrengen die allebei de lat duidelijk hoger leggen dan deze die geldt voor de ‘normale’ chronometers van het COSC. De uitgevoerde testen komen zeer overeen met elkaar.
In de tweede plaats, en dit is nog interessanter, is dat Rolex en Omega volstrekt verschillende wegen bewandelen om hetzelfde resultaat te bereiken. Rolex heeft ervoor gekozen om alles in-house te houden, zelfs de oliën zijn zelf ontwikkeld, waardoor het predicaat van het nieuwe kaliber 3255 alleen voor Rolex horloges geldt.
Omega daarentegen heeft juist de hulp ingeroepen van een externe instantie, het METAS, om alle testen en metingen te doen. Het hieruit volgende predicaat Master Chronometer is niet enkel voorbehouden aan Omega maar ieder merk dat weet te slagen voor de testen van het METAS mag Master Chronometer op de wijzerplaat zetten. Het zal boeiend worden om te zien hoe het COSC op deze ontwikkeling gaat reageren.

Nog een laatste leuk nieuwtje van Baselworld 2015:

Tudor North Flag

Tudor North Flag

TUDOR-NORTH-FLAG-BACK_560

TUDOR-MT5621-MOVEMENT_560
Tudor kaliber MT5621

Tudor, het dochtermerk van Rolex, heeft voor het eerst een in-house manufacture uurwerk op de markt gebracht, het kaliber MT5621. Bovendien is het uurwerk ook een COSC chronometer dus Tudor heeft een dubbele slag geslagen.
Het nieuwe model, de North Flag, is geïnspireerd op Tudor’s uit de vijftiger jaren die gebruikt werden bij poolexpedities. Tudor zegt daar zelf het volgende over:
‘In the early 1950s, the members of the British North Greenland Expedition wore TUDOR Oyster Prince watches on their wrists while carrying out a series of experiments in the most hostile conditions imaginable on Earth. Their watches, like the rest of their scientific equipment, took on the dimension of a scientific instrument whose reliability was crucial to life on-site.’
Als prijs voor de nieuwe Tudor North Flag wordt nu gesproken over 3500 euro.

Jaap Bakker

maart 30th

17:38
Horlogemerken

Kalibers

Ron van der Ende: tovenaar met sloophout
Door: admin

re stadsbus2007 183x112x14cm collectie Museum Rotterdam
Stadsbus, 2007 (183x112x14cm), collectie Museum Rotterdam

re stadsbus2007 detail
Detail Stadsbus, 2007

re 2007 LaDouze 86x53x8cm private collection Rotterdam
La Douze, 2007 (86x53x8cm), privé collectie Rotterdam

Ron van der Ende (Delft, 2 juli 1965) is een Rotterdamse kunstenaar die sinds 2000 de meest fantastische kunstwerken maakt van sloophout, zogenaamde basreliëfs. Van dit sloophout, vaak nog voorzien van verflagen, maakt hij dun fineer dat hij vervolgens met talloze spijkertjes op hout bevestigd. Zijn onderwerpen zijn overwegend uit het dagelijks leven, auto’s, schepen, natuur, de ruimte en het briljante van zijn werk is dat het op afstand als 3D oogt maar van dichtbij zie je dat het kunstwerk maar ongeveer een decimeter dik is.

Naar aanleiding van een tentoonstelling (20/12/’14-1/3/’15) van Ron’s werk in de Kunsthal in Rotterdam schreef het museum het volgende op de site:

‘Met ‘The Factory Set’ heeft de Kunsthal Rotterdam een primeur: bijna veertig werken van de Rotterdamse kunstenaar Ron van der Ende zijn voor het eerst bij elkaar gebracht voor een indrukwekkend overzicht naar aanleiding van zijn honderdste ‘bas-reliëf’. Van der Ende is bekend van zijn monumentale geconstrueerde reliëfs, bijna platte sculpturen van onder meer auto’s, gebouwen en ruimtecapsules. De beelden die hij samenstelt, zijn archetypen uit de (recente) geschiedenis, die voor iedereen herkenbaar zijn. Zijn werken laten symbolen van vooruitgang zien, maar ook natuurlijke vormen zoals kristallen en meer recent vluchtige voorwerpen zoals een gloeiend stuk hout en een lap vlees. De tentoonstelling biedt voor het eerst een fascinerende dwarsdoorsnede van zijn oeuvre – Van der Ende begon veertien jaar geleden met zijn bas-reliëfs – waarin de consistentie van zijn werk, het ambachtelijke maakproces en de schoonheid ervan centraal staan.

Met de hand gemaakt

De werkwijze van Ron van der Ende is nauwgezet en tijdrovend. Ieder werk bestaat uit een mozaïek van talloze stukjes dun gezaagd oud hout waar de originele verflaag nog op zit. Hij selecteert dit fineer op kleur en maakt het met de hand zorgvuldig op maat tot het precies past. De reliëfs zijn robuust van vorm en ogen van een afstand realistisch. Van dichtbij valt het kleurenpalet van het fineer echter in eindeloos veel schakeringen uiteen. Dan wordt het ruwe oppervlak zichtbaar van het gebruikte hout, dat met honderden spijkertjes is vastgezet. Door het nauwkeurig opgebouwd perspectief ontstaat een fascinerend ‘tromp- l’oeil’ effect: vanwege het gezichtsbedrog lijken de werken de ruimte in te komen, terwijl ze in werkelijkheid slechts zo’n twaalf centimeter diep zijn. De meeste werken in de tentoonstelling zijn doorgaans niet in het openbaar te zien.’

re Chevelle 65 2000
Chevelle 65, 2000 (het eerste basreliëf kunstwerk)

Ron groeide op in Maasdijk in het Westland waar zijn vader werkte in een timmerfabriek. Ron kwam dus reeds op jonge leeftijd in aanraking met het bewerken van hout maar tijdens zijn opleiding aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam koos hij aanvankelijk voor de schilderkunst maar later stapte hij over naar het beeldhouwen.
In 1988 maakte hij een installatie van zes houten objecten en een van deze objecten was het middenstuk van een houten reddingsboot dat hij met gebruik van oude tekeningen gemaakt had. Welvingen in zijn houten kunstwerken bleven terugkomen. In 1988 maakte hij ook Hispano Suiza/Construction I, wat geinspireerd was door het chassis van een Hispano Suiza racewagen.

Construction I/ Hispano Suiza, 1988

Construction I/ Hispano Suiza, 1988

re 1924 Hispano Suiza Tulip wood
Een Hispano Suiza H6C ‘Tulipwood’ uit 1924

Per mail heb ik Ron een aantal vragen gesteld voor dit artikel en dit zijn de antwoorden die ik van hem heb gekregen:

Kun je aangeven wie je klanten zijn? Hoe weten ze je te vinden?

Direct na de academie ben ik gaan werken met Galerie Delta in Rotterdam. Delta bestaat nog steeds maar inmiddels werk ik ook met Ron Mandos Galerie in Amsterdam. Ik heb ook een aantal jaren gewerkt met Ambach & Rice Gallery in Los Angeles maar die hebben onlangs besloten de galerie niet voort te zetten. Ik denk nog na of ik een nieuwe galerie in de States ga zoeken. Mijn klanten vinden me via mijn galeries of ze komen mijn werk tegen bij andere klanten. Ook ben ik erg actief op internet. Met name heb ik zelf een dagelijks kunst weblog gehad tussen 2004 en 2007.

Kun je iets vertellen over de materialen waarmee je werkt en hoe je deze gebruikt om tot een nieuw object te komen? Welke onderwerpen inspireren je? Kun je een punt aangeven waarop je echt bent doorgebroken? Waarmee kwam deze doorbraak?

Ik heb me als beeldhouwer altijd aangetrokken gevoeld door thema’s en technieken die niet per se uit de beeldende kunst komen. Na de academie maakte ik bijvoorbeeld ruimteschepen en modellen van fabrieken. Dus meer thema’s uit de modelbouw en kinderspeelgoed. Aanvankelijk werkte ik met heel verschillende materialen maar ook met licht, beweging en geluid. Er was bij vlagen wel belangstelling voor mijn werk maar de ‘doorbraak’ kwam toen ik me vanaf 1995 ging beperken tot het materiaal gebruikt hout. Ik maakte daar boot modellen van die voor de muur hingen. De eerste tentoonstelling daarvan was voor de opening uitverkocht en sindsdien kan ik structureel leven van mijn werk. Binnenkort dus al 20 jaar! Na enige jaren begon ik de
techniek als een beperking te ervaren. Ik zocht naar een manier om groter te werken in meer thema’s. In 2000 vond ik het antwoord. Ik ontwikkelde een techniek waarbij ik van hout reliëfs construeer die vervolgens worden bekleed met een laag mozaïek. Dit mozaïek bestaat uit gevonden hout dat wordt vast getimmerd. Het wordt niet geschilderd! Al het hout is door mij verzameld. Meestal vind ik het bij het vuilnis. Ik vind het fijn om iets bijzonders te maken van ‘waardeloos’ materiaal.

Heb je ooit overwogen iets te maken dat met horloges en/of uurwerken te maken heeft?

Ja, in de lange lijst met ideeën voor de toekomst staat ook een horloge. Ik denk dan aan een vroeg quartz / digitaal / lcd horloge. Misschien een klassieke Casio, maar het zou ook zomaar een Russische Poljot of Sekonda kunnen worden. Ik moet er echter wel bij zeggen; mijn lijst met opties is erg lang en ik weet niet wanneer dit gaat gebeuren.

re Sekonda

re Russisch quartz horloge

Ter afsluiting hetgeen waar het allemaal om gaat, de onvoorstelbaar mooie kunstwerken van Ron van der Ende:

Fishing Trawler, 2004 (175x185x16cm), bedrijfscollectie Rotterdam

Fishing Trawler, 2004 (175x185x16cm), bedrijfscollectie Rotterdam

Lunar Orbiter, 2006 (120x121x12cm), privé collectie Rotterdam

Lunar Orbiter, 2006 (120x121x12cm), privé collectie Rotterdam

Limo1, 2009 (184x115x12cm), studio

Limo1, 2009 (184x115x12cm), studio

Limo1 is based on the Cadillac Fleetwood state car to Ronald Reagan in the early eighties

Limo1 is based on the Cadillac Fleetwood state car to Ronald Reagan in the early eighties

Bathyscape Trieste, 2010 (110x84x12cm), privé collectie Rotterdam

Bathyscape Trieste, 2010 (110x84x12cm), privé collectie Rotterdam

Drifting North, 2010 (242x108x16cm), privé collectie NY (USA)

Drifting North, 2010 (242x108x16cm), privé collectie NY (USA)

Voiture Balai studio, 2010 (225x112x10cm), privé collectie Rotterdam

Voiture Balai studio, 2010 (225x112x10cm), privé collectie Rotterdam

KOValkyrie, 2010 (212x130x15cm), privé collectie Rotterdam

KOValkyrie, 2010 (212x130x15cm), privé collectie Rotterdam

Holocene, 2013 (160x168x16cm), privé collectie Rotterdam

Holocene, 2013 (160x168x16cm), privé collectie Rotterdam

Watershed (Yosemite), 2013 (180x200x12cm), Mirror Lake project iov de Staat der NL

Watershed (Yosemite), 2013 (180x200x12cm), Mirror Lake project iov de Staat der NL

380HP, 2014 (194x164x12cm), studio

380HP, 2014 (194x164x12cm), studio

Airstream R.V., 2012

Airstream R.V., 2012

Axonometric Array, 2008, studio

Axonometric Array, 2008, studio

Corsair, 2010 (180x87x12cm)

Corsair, 2010 (180x87x12cm)

Phoenix: Rise! (Pontiac Firebird Trans-Am), 2011

Phoenix: Rise! (Pontiac Firebird Trans-Am), 2011

Detail Phoenix: Rise!

Detail Phoenix: Rise!

Ship Section (185x195x16cm), privé collectie Rotterdam en de kunstenaar zelf

Ship Section (185x195x16cm), privé collectie Rotterdam en de kunstenaar zelf

maart 29th

19:17
Personen

De ‘Rode Baron’ en zijn Fokker Dr.I: inspiratie voor Zenith
Door: admin

Toen Manfred von Richthofen, bijgenaamd de ‘Rode Baron’, op 21 april 1918 in de buurt van Amiens werd neergeschoten en overleed, had hij officieel 80 overwinningen in luchtgevechten.

220px-Manfred_von_Richthofen
In dit portret draagt de Rode Baron de ‘Pour le Merite’, de ‘Blue Max’, de hoogste Pruisische militaire onderscheiding

Hoewel de Rode Baron zijn overwinningen in verschillende vliegtuigen heeft behaald is het de Fokker Dr.I die het meest geassocieerd wordt met deze luchtheld.

Fokker_Dr_I_Richthofen
Fokker Dr.I Red Baron

Zenith is al lange tijd betrokken bij de luchtvaart en aan het begin van de 20e maakten zij zogenaamde ‘montres d’aeronef’ oftewel ‘onboard watches’. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld hiervan uit 1938.

1938 Zenith_Historical_Montre-d-Aeronef-Type-20-560

Op de Baselworld 2013 introduceerde Zenith de Zenith Pilot Montre d’Aeronef Type 20 GMT Red Baron, in een gelimiteerde oplage van 500 exemplaren.

Zenith_Pilot_BaronRouge_560

Maar laten we, voordat we ons op de Zenith storten, eens nader gaan bekijken wie Manfred von Richthofen was en wat de rol van Anthony Fokker hierbij is geweest.

Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen werd op 2 mei 1892 geboren in Kleinburg als telg van een aristocratische Pruisische familie. Zijn militaire carrière begon in de cavalerie maar al snel werd zijn regiment overbodig en waren er alleen nog taken ver achter het front. Von Richthofen raakte hierdoor al snel teleurgesteld en hij verveelde zich omdat hij actie wilde zien.
Hij stuurde een sollicitatie naar ‘Die Fliegertruppen des Deutschen Kaiserreiches’ (later de ‘Luftstreitkrafte’ genoemd) en in zijn verzoek schreef hij ondermeer: “I have not gone to war in order to collect cheese and eggs, but for another purpose.” Ondanks deze niet echt militaire benadering werd hij tot zijn verbazing aangenomen en startte hij eind mei 1915 bij de luchtmacht.

Red Baron 1916 in an Albatros
De Rode Baron in 1916 in een Albatros

Zoals wel vaker met mensen die later geniaal blijken te zijn, startte ook de vliegcarrière van Von Richthofen moeizaam. Hij leek zelfs een beneden gemiddeld piloot te zijn: hij worstelde met de controle over zijn vliegtuig en crashte zelfs tijdens de eerste vlucht die hijzelf maakte.
Maar de volgende quote van Von Richthofen gaf al aan dat hij uit het juiste hout gesneden was:
“I had been told the name of the place to which we were to fly and I was to direct the pilot. At first we flew straight ahead, then the pilot turned to the right, then left. I had lost all sense of direction over our own aerodrome!…I didn’t care a bit where I was, and when the pilot thought it was time to go down, I was disappointed. Already I was counting down the hours to the time we could start again…”
In augustus 1916 selecteerde Oswald Boelcke Von Richthofen als een van de eerste piloten voor een nieuwe gevechtsunit genaamd Jagdstaffel 2 of Jasta 2. De Rode Baron won zijn eerste luchtgevecht met Jasta 2 op 17 september 1916 boven Cambrai in Frankrijk. Hoewel hij met meerdere vliegtuigen gevlogen heeft, waaronder meerdere types van de Albatros en de Halberstadt D.II, is het vliegtuig waarmee de Rode Baron het meest geassocieerd wordt de Fokker Dr.I Dreidecker.

Red-Baron
220px-Anthony_Fokker_1912
Anthony Fokker in 1912

Anton Herman Gerard ‘Anthony’ Fokker werd op 6 april 1890 geboren in Kediri in voormalig Nederlands-Indië. Zijn vader had een koffieplantage maar toen Anthony vier was verhuisde het gezin naar Haarlem zodat de kinderen, Toos en Anthony, een Nederlandse opvoeding konden krijgen.
Fokker was bepaald geen studiebol, hij maakte zijn middelbare school niet af, maar hij was van jongs af aan geïnteresseerd in techniek en vond het leuk allerlei dingen te maken, modeltreinen, stoommachines en modelvliegtuigen.
Fokker’s eerste serieuze interesse in het vliegen werd gevoed door de showvluchten van Wilbur Wright in de zomer en herfst van 1908 in Frankrijk.
In 1910 stuurde zijn vader de toen 20 jaar oude Anthony naar Duitsland voor een opleiding tot automonteur aan de Bingen Technische School maar Fokker verkaste al snel naar de vliegafdeling. In datzelfde jaar bouwde Fokker zijn eerste vliegtuig ‘de Spin’. In de tweede Spin behaalde hij zijn vliegbrevet en met de derde versie werd hij wereldberoemd in Nederland door op 31 augustus 1911 rond de toren van de Sint-Bavokerk in Haarlem te vliegen.

220px-Fokker_in_zijn_Spin_Dutch_aviation_pioneer_Fokker_in_his_first_aircraft
Anthony Fokker in de eerste versie van ‘de Spin’

In 1912 verhuisde Fokker naar Johannisthal bij Berlijn waar hij zijn eerste bedrijf oprichtte, Fokker Aeroplanbau. Later verhuisde hij naar Schwerin waar de fabriek een nieuwe naam kreeg namelijk Fokker Flugzeugwerke GmbH (later afgekort tot Fokker Werke GmbH).
Na de oorlog verbood het verdrag van Versailles Duitsland om vliegtuigen of vliegtuigmotoren te produceren. Als gevolg hiervan keerde Fokker in 1919 terug in Nederland om een nieuwe vliegtuigfabriek op te richten, de Nederlandse Vliegtuigenfabriek. Dit was de voorloper van de Fokker Aircraft Company. Ondanks de restricties in het verdrag van Versailles slaagde Fokker er in om 220 vliegtuigen, 400 motoren en vele onderdelen Duitsland uit te smokkelen; naar eigen zeggen had hem dit 20.000 gulden aan steekpenningen gekost.
Al snel verschoof de focus van militaire naar civiele vliegtuigen, zoals de zeer succesvolle Fokker F.VII trimotor. Uiteindelijk ging Fokker op 22 januari 1996 failliet en werden een aantal onderdelen overgenomen door Stork.

Zenith & Fokker Red Baron

De Zenith Aeronef Red Baron wordt aangedreven door een manufactuur, non-El Primero (alleen in de chronografen) uurwerk. Het gaat hier om het Elite class kaliber 693 met een tikgetal van 28.800 bph (4Hz) en een gangreserve van 50 uur.

Zenith-Elite-693-Caliber-Automatic
Zenith kaliber 693

De stalen kast van de Red Baron, diameter 48mm, heeft een zwarte DLC (diamond-like carbon) coating en de GMT indicatoren, zowel op de wijzerplaat als op de centrale GMT wijzer, zijn felrood net zoals de fameuze Fokker Dr.I Triplane van de Rode Baron. Op de achterkant van de Zenith Red Baron staat een medaillon met een afbeelding van de Rode Baron’s vliegtuig en de tekst ‘Montre d’Aeronef Type 20-Zenith Flying Instruments’. Het is een gelimiteerde oplage van 500 stuks.

Zenith-Pilot-Baron-Rouge-GMT-Caseback

Jaap Bakker

februari 2nd

15:11
Horlogemerken

Personen

De Calligraph Duneshore: een ‘microbrand’ horloge van ongekende klasse
Door: admin

Logo VWC

Duneshore_MIB_15_SiteBanner

Enige tijd geleden las ik puur toevallig een artikel over Visitor Watch Co., een nieuw Amerikaans ‘microbrand’ merk. De oprichter hiervan, Phil Rodenbeck, is een ingenieur die in de auto en in de gasturbine industrie werkte. In 2013 besloot hij dat hij zijn geld met iets creatiefs wilde gaan verdienen en richtte hij de Visitor Watch Co. op.
Dit interessante achtergrondverhaal en een foto van het horloge stuurde me direct naar de website van Visitor. Er gebeurden toen twee dingen: ten eerste, de site is zeer professioneel en prachtig en ten tweede, de advertenties rond de site openden een hele nieuwe wereld van ‘microbrands’ voor me.
In vergelijking met deze merken valt de Visitor Calligraph Duneshore direct op. De kast is schitterend en zeer origineel omdat hij geïnspireerd is door de duinen. De drijvende kracht achter de Visitor is de Miyota 9015, echter niet gewoon de standaard versie maar onder andere voorzien van een subtiel bewerkte rotor. En het verhaal gaat verder: de Visitor heeft een ‘sandwich’ wijzerplaat met gaatjes voor de minuten en zelfs de datum is voorzien van Luminova. De prijs, 650 US Dollars, tenslotte maakt de Calligraph Duneshore tot een heel bijzonder horloge.

Het volgende artikel is geschreven door Phil Rodenbeck, oprichter en CEO Visitor Watch Co.:

Eerder dit jaar, een nieuw Amerikaans ‘microbrand’, Visitor Watch Co., presenteerde haar eerste horloge, de Calligraph Duneshore. Als je goed thuis bent in het steeds verder groeiende ‘microbrand’ segment, zal je waarschijnlijk een bepaald verwachtingspatroon hebben voor wat er hierna volgt.
Ongetwijfeld moet dit het zoveelste minimalistische, quartz aangedreven product zijn of een goedkope afleiding van een populair Rolex/Panerai/Omega model zonder enige originaliteit van zichzelf, ja toch? Ik zal je je vermoeidheid, er zijn immers zoveel van dit soort horloges op de markt, vergeven maar in dit geval zit je er helemaal naast. Originaliteit is het sleutelwoord van de Duneshore.

cadu1

Geïnspireerd door de duinen valt de kast van de Duneshore werkelijk nergens mee te vergelijken. Hij lijkt een beetje sculpturaal, organisch, mooi en brutaal gevat in een ontwerp. De afhangende zijden van de kast zijn abrupt geslepen in een ‘cushion’ vorm. Centraal duikt de ronde lunette op die de unieke wijzerplaat en de wijzers omvat. De ‘lugs’ voor de bandaanzet buigen af van de kast en hebben een rond uiteinde dat het verwisselen van de band eenvoudig maakt.

cadu6

Na het omkeren van het horloge valt direct de gebogen achterkant van de kast op met een flush gemonteerd saffierglas. De machinale bewerking van de achterkant is prachtig met de aanwezige curves en het saffierglas. Zelfs bij horloges die een veelvoud kosten zal je over het algemeen een vlakke oplossing vinden voor de achterkant. Deze vaststelling is illustratief voor de ‘no compromises’ benadering van het Duneshore ontwerp. Bovendien reflecteert deze aanpak de onvoorstelbare ‘value for money’ die je met de Duneshore krijgt. Ik weet niet zeker of er voor 650 US Dollars een meer exquise kast te koop is.

cadu2

Ook met de wijzerplaat zijn er geen compromissen gesloten wat met een blik op de geperforeerde minuten indexen direct duidelijk wordt. Ja, het klopt, dit is een 2-delige ‘sandwich’ wijzerplaat, een constructie waar alleen de minuten indexen gebruik van maken. Deze hadden gemakkelijk geprint kunnen worden op een enkelvoudige plaat en hadden er dan goed uitgezien. Voor de prijs hiervan zou ik zeker niet geklaagd hebben. Maar de geperforeerde stijl draagt bij aan de totale ‘premium feel’.

cadu3

Gepolijste en lichtgevende uur indexen zijn aangebracht op de bovenste schijf van de ‘sandwich’ wijzerplaat. Luminova is rijkelijk aanwezig, op de wijzers, uren, minuten, signatuur en datum. De verlichte datum is een opvallend detail en draagt bij aan de unieke positie van de Duneshore ten opzichte van een hele horde ‘microbrands’ die de Miyota 9015s gebruiken. Het is een gebruikelijk uurwerk maar ik weet van niemand anders die zo ver gaat dat hij een ‘custom’ rotor laat maken, gecombineerd met een ‘custom’ zwarte datumschijf met Luminova cijfers. Visitor heeft kosten noch moeite gespaard om haar eerste horloge te voorzien van allerlei subtiele en prachtige details.

cadu7

De Duneshore wordt geïntroduceerd in drie kleurvarianten – Beach, Blue Slate en Forest Ore – welke alle drie met verschillende banden besteld kunnen worden. Als je er zelf een wil hebben, haast je dan naar Visitor Watch Co. en pre-order via de webstore. Enig geduld is wel nodig want de verwachting is dat de leveringen zullen starten in augustus 2015 maar ik ben ervan overtuigd dat dit unieke horloge het wachten meer dan waard is. Visitor maakt in de eerste oplage slechts 300 Duneshore’s waarvan de meeste al besteld zijn. Het is nog onduidelijk wat de beschikbaarheid zal zijn nadat de eerste serie is uitverkocht. Veel ‘microbrands’ werken eveneens met producties van beperkte oplage en het lijkt er vaak op dat er een jaar of twee zit tussen de producties.
Kortom, de Duneshore is een uitzonderlijk uniek en prachtig stuk horlogetechniek en als je er door gegrepen bent zou ik niet te lang wachten met het plaatsen van je bestelling.

cadu

cadu4

cadu5

Jaap Bakker

januari 20th

16:45
Horlogemerken

Domino’s Pizza bellen, een Rolex bestellen
Door: admin

Natuurlijk is de titel van dit artikel niet letterlijk zo maar in de periode van de 1970s tot 1990s beloonde Domino’s Pizza haar managers die vier weken lang de beste resultaten haalden met een Rolex Air-King met het logo van Domino’s Pizza (DP) op de wijzerplaat. Dit alles onder de naam ‘Rolex Challenge’.

rolex dominos pizza logo
Detail opname van het DP logo op de wijzerplaat van een Air-King. De zwarte, omcirkelde ‘R’ betekent dat het logo een registered trademark is.

Er zijn verschillende versies van de Air-King met het DP logo uitgebracht waarvan hieronder een aantal voorbeelden. De laatste vijf tot tien jaar dat deze Rolex horloges zijn uitgebracht stond het logo op de band onder de ‘6 uur’ positie.

RDP dial logo recht
RDP logo gekanteld
RDP logo zw
RDP logo bracelet
RDP logo back

Met alle respect voor Domino’s Pizza maar het blijft een raadsel waarom Rolex er mee ingestemd heeft om voor deze firma een speciale versie van de Air-King te gaan maken. Bijvoorbeeld een Mercedes-Benz versie ligt veel meer voor de hand en dat er verschillende juweliershuizen met hun naam op de wijzerplaat zijn geweest is ook geen verrassing. Des te opvallender is het dat Rolex de wijzerplaten voor Domino’s Pizza ook zelf gemaakt heeft, daar waar b.v. juwelier Tiffany & Co hun naam er zelf op gezet hebben.

1665-Tiffany-jDonaty

In de loop der jaren heeft Rolex aan een zeer uiteenlopende groep bedrijven horloges verkocht met het ‘company logo’ op de wijzerplaat. Hieronder enkele voorbeelden van deze Rolex horloges en ten slotte een tweetal links naar artikelen met een uitgebreid overzicht van vaak toch opvallend te noemen horloges uit de fameuze Rolex fabriek.

coca cola logo dial
honda logo dial rolex awesome
Rolex Anheuser-Busch Logo 16233 datejust
rolex logo dial TIDE

Overzicht Rolex met bedrijfslogo’s

Artikel Rolex met bedrijfslogo’s

Jaap Bakker

december 23rd

16:58
Modellen