• Welkom op 'planet Rolex' en haar bewoners

Sir Malcolm Campbell: de eerste Rolex op Daytona
Door: admin

“ World’s record speeds are decided by fractions of a second. Tuning a car for a world mark is therefore a battle against time. To win, you must have a combination of a perfect car, the right course and favorable weather. And I am going to add another requisite-luck, which always plays a large part in such undertakings. By luck I mean what Americans call having the ‘breaks’. Daytona Beach, Florida is the only place I know where it is possible to make world’s land-speed records. The sand packs almost as hard as cement, and there is sufficient length to get up speed. “ – Sir Malcolm Campbell (May 1932)

MalCam:pf

Afb.: Sir Malcolm Campbell met een Rolex Oyster

Malcolm Campbell werd in 1885 geboren in Chislehurst, Kent, de enige zoon van William Campbell die diamant handelaar was in Hatton Garden. Na op de Uppingham School gezeten te hebben vertrok hij naar Duitsland om zich het vak van diamant handelaar eigen te maken. In Duitsland ontwikkelde hij een interesse in motorfietsen en races. Terug in Engeland werkte hij twee jaar voor Lloyd’s in Londen zonder hiervoor betaald te worden, waarop een jaar volgde waarin hij een Pond per week kreeg.

 

In de periode van 1906 tot 1908 won hij alledrie de London to Lakes End Trials (motorfiets races). In 1910 begon hij met auto’s te racen op Brooklands. Hij doopte zijn auto Blue Bird, blauw geschilderd, na het zien van het toneelstuk The Blue Bird door Maurice Maeterlinck in het Haymarket Theatre.

In de Eerste Wereldoorlog diende hij in de Queen’s Own Royal West Kent Regiment en bij de RAF.

 

Sir Malcolm Campbell is beroemd geworden door de vele snelheidsrecords die hij op het land en op het water heeft weten te vestigen maar hij heeft ook met succes gereden in verschillende Grand Prix autoraces. In 1927 en 1928 heeft hij de Grand Prix de Boulogne in Frankrijk gewonnen achter het stuur van een Bugatti T37A.

 

Een beknopt overzicht van zijn snelheidsrecords op het land ziet er als volgt uit:

–       Hij brak het record voor de eerste maal in 1924 met een snelheid van 146.16 mph (235.22 km/h) op Pendine Sands vlakbij Carmarthen Bay met een 350 pk V12 Sunbeam (nu te zien in het National Motor Museum, Beaulieu). Tussen 1924 en 1935 brak hij 9 snelheidsrecords, 3 op Pendine Sands en 5 op Daytona Beach. Bij de eerste twee records reed hij een Sunbeam.

–       Op 4 februari 1927 brak Campbell het record op Pendine Sands. Hij reed de ‘Flying Kilometre’ (een gemiddelde van 2 pogingen) met een snelheid van 174.883 mph (281.447 km/h) en de ‘Flying Mile’ met 174.224 mph (280.386 km/h). Dit alles in de Napier-Campbell Blue Bird.

–       Op 3 september 1935 behaalde hij zijn laatste snelheidsrecord op land op de Bonneville Salt Flats in Utah. Hij was de eerste persoon die boven de 300 mph reed met een auto, met een gemiddelde van 301.337 mph (484.955 km/h) in twee runs.

 

Na het land was het water aan de beurt voor Campbell om ook hier te trachten bestaande records te verbreken. Hij ontwikkelde zijn boot Bluebird in het Tilgate Lake, in Tilgate Park, Crawley waar hij hem ook testte op drijfvermogen.

Hij behaalde 4 records op het water, met als hoogste snelheid 141.740 mph (228.108 km/h) in de Bluebird K4. Dit record vestigde hij op 19 augustus 1939 op Coniston Water (UK).

 

Sir Malcolm Campbell overleed op 31 december 1948 na een reeks hersenbloedingen. Hij was een van de weinige recordhouders op het land die aan een natuurlijke doodsoorzaak overleed. De meeste van zijn tijdgenoten waren gestorven door crashes tijdens hun recordpogingen.

Rolex en Sir Malcolm Campbell hebben altijd nauwe banden gehad. Hieronder volgen een aantal afbeeldingen die dit illustreren.

 

 

MalCam:adv

Afb.: Een advertentie uit 1933 voor de Rolex Oyster die Campbell omhad bij zijn recordpoging. Campbell weigerde dat Rolex hem zou betalen voor het dragen van de Oyster. Meer snelheidsduivels uit die tijd stonden er op hun Rolex zelf te betalen. Toen Chuck Yeager in 1947 als eerste door de geluidsbarrière ging wilde hij de Rolex die hij droeg ook betalen met zijn zwaar verdiende geld.

Malcolm-Campbell-Rolex-Oyster-June-18,-1930

Afb.: Een Rolex Oyster advertentie uit 1930. De foto is uit 1927 toen Campbell in Pendine Sands (UK) weer een snelheidsrecord op land vestigde. Met zijn Bluebird Napier-Lion, 12 cylinders en 450 pk, reed hij 174.88 mph (279.81 km/h)

MalCam:band+Rolex

Afb.: Sir Malcolm Campbell op Daytona Beach. Duidelijk zichtbaar is de Rolex Oyster die hij over de mouw van zijn race overall draagt. Aan de band van de Bluebird is duidelijk te zien hoe zwaar het rubber het te verduren had op Daytona Beach.

MalCam:ansicht

MalCam:BB kleur

MalCam:BB'27MalCam:speedlimit waterMalCam:BBboot'49

 

Jaap Bakker

 

Geef een reactie

april 25th

9:12
Personen